Nanke Dokter

Kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaalstimulerend gedrag 111 Figuur 5.3 Overzicht van gebruikte schooltaalstimulerende strategieën tijdens gesprek in twee lessen door leraar Figuur 5.3 laat zien dat er met name strategieën worden ingezet gericht op productie, wat gezien de werkvorm gesprek niet verrassend is. De strategieën ‘vragen preciezer te formuleren’, ‘verbeterd herhalen van uiting van leerling’ en ‘herhalen van correcte uiting van leerling’ gebruikt de leraar in beide fragmenten meerdere malen. ‘Betekenis geven’, ‘visualiseren’ en ‘herformuleren van uiting van leerling’ doet ze in beide lessen niet tijdens de werkvorm gesprek . Tijdens de eerste les gebruikt de leraar drie keer de strategie ‘aanwijzingen geven’, bij de tweede les gebruikt ze die strategie niet. Het lijkt erop dat de leraar een voorkeur heeft voor het gebruiken van bepaalde strategieën, maar dat de keuze om bepaalde strategieën in te zetten ook afhankelijk is van de mogelijkheden die de situatie biedt. Als de leerling in het eerste fragment van les 2 na de vraag ‘Over welk moeilijk ding hebben wij het maandag nog gehad?’ (regel 1) geen antwoord had kunnen geven, dan had de leraar misschien wel een aanwijzing gegeven. In beide lessen worden vaker power up dan power down strategieën gebruikt. In de eerste les gebruikt de leraar zes keer een power up strategie en drie keer een power down strategie. In les 2 gebruikt de leraar weer zes keer een power up strategie, dit keer werd 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 1 - Hardopdenkend voordoen 2 - Betekenis geven 3 - Verbeterd herhalen eigen taalgebruik 4 - Herhalen eigen correct taalgebruik 5 - Herformuleren eigen taalgebruik 6 - Vislualiseren 1 - Vragen om preciezer te formuleren 2 - Aanwijzigingen geven 3 - Prikkelende opmerkingen maken 4 - Verbeterd herhalen uiting leerling 5 - Herhalen correcte uiting leerling 6 - Herformuleren uiting leerling Schooltaalstimulerende strategieën Les 1 (2:28) Les 2 (1:32) 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0