Nanke Dokter

124 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen (het schooltaalaanbod en het gebruik van schooltaalstimulerende strategieën) tijdens de rekeninstructie in groep 3 en 4 en de samenhang tussen dit schooltaalstimulerend gedrag, en de leraarkenmerken kennis, attitude en vaardigheid met betrekking tot schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën. In Hoofdstuk 8 worden de opzet en uitvoering van het onderzoek beschreven. Het onderzoek heeft een pretest-posttest design waarin de resultaten van een experi- mentele groep aan de interventie deelnemende pabostudenten worden vergeleken met de resultaten van een controlegroep die een andere interventie krijgt. In Hoofdstuk 9 worden per deelvraag de resultaten van het onderzoek gerappor- teerd. Er zijn vijf deelvragen. Deelvraag 1 heeft betrekking op de veranderingen in het externe domein, het domein waarin we de interventie kunnen plaatsen. Deze deelvraag wordt beantwoord in Paragraaf 9.1 en luidt als volgt: 1 Is de interventie uitgevoerd zoals ze bedoeld was? De deelvragen 2 en 3 hebben betrekking op de veranderingen in het persoonlijke domein. Deze komen aan de orde in Paragraaf 9.2. Ze luiden als volgt: 2 Wat is het effect van de interventie op de kennis van pabostudenten over school- taal? 3 Wat is het effect van de interventie op de attitude van pabostudenten ten aan- zien van schooltaal? Deelvraag 4 heeft betrekking op veranderingen in het praktijkdomein. Deze vraag staat centraal in Paragraaf 9.3. Ze luidt als volgt: 4 Wat is het effect van de interventie op de inzet van schooltaalstimulerende strategieën door pabostudenten? Deelvraag 5 heeft betrekking op veranderingen in het domein van de consequenties. Ze komt aan de orde in Paragraaf 9.4. Ze luidt als volgt: 5 Welke effecten heeft de interventie volgens de docent rekenen/wiskunde en de pabostudenten? In Hoofdstuk 10 worden algemene conclusies geformuleerd met betrekking tot Deel 2.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0