Nanke Dokter

Hoofdstuk 7 Ontwikkeling van een interventie Wat zijn kenmerken van effectieve professionaliseringsprogramma’s voor (aanstaande) leraren? Welke ontwerpcriteria spelen volgens de theorie een rol bij het ontwikkelen van een effectieve interventie voor het stimuleren van schooltaal tijdens de rekeninstructie voor pabostudenten? Hoe kan de ontwikkelde interventie worden gekenmerkt? 7.1 Het professionaliseren van leraren In Deel 1 werd vastgesteld dat er geen samenhang bestond tussen het schooltaal- stimulerende gedrag dat leraren lieten zien tijdens de rekeninstructie en hun kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaal en het stimuleren van de schooltaal- ontwikkeling bij leerlingen. Als aan aanstaande leraren geleerd moet worden hoe ze schooltaalstimulerend gedrag kunnen laten zien, volstaat het niet alleen kennis over dit gedrag aan te leren, te werken aan een positievere attitude of te werken aan de eigen schooltaalvaardigheid, maar is het ook van belang om in de praktijk dit gedrag te oefenen. In dit onderzoek wordt verondersteld dat onderzoek naar het leren van leraren ook van betekenis is voor pabostudenten. Korthagen (2001) beschrijft dat bij het functio- neren van de leraar verschillende dimensies een rol spelen. Niet alleen de situatie waarin de leraar zich bevindt, speelt een rol, ook de bekwaamheden, overtuigingen, identiteit en betrokkenheid van de leraar zijn van invloed op zijn handelen en al deze dimensies beïnvloeden elkaar. Goed functioneren als leraar vloeit volgens Korthagen voort uit de mate waarin de dimensies met elkaar zijn verbonden en op elkaar zijn afgestemd. Het empirisch gefundeerde integratief model voor professionele groei ( Integrative Model for Professional Teacher Growth ) van Clarke en Hollingsworth (2002) gaat ook uit van een integratieve benadering van verschillende aspecten om te komen tot professionele groei bij leraren en wordt vaak in onderwijsonderzoek gebruikt (onder andere Koopman, Aarts, Hulsker, Imants & Kools, te verschijnen; Leuverink, 2019). Het laat zien dat professionalisering van leraren geen eenmalige gebeurtenis of lineair proces is, maar een complex proces. Het integratief model voor professionele groei wordt weergegeven in Figuur 7.1. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0