Nanke Dokter

130 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen leraren tot professionele groei komen volgens Clarke en Hollingsworth (2002). Reflec- teren is het actief, aanhoudend en zorgvuldig beschouwen van het eigen handelen (Clarke & Hollingsworth, 2002). In het reflectieproces vinden activiteiten plaats zoals analyseren, overdenken, evalueren, onderzoeken of herstructureren van ervaringen, kennis of situaties (Korthagen & Vasalos, 2002). In een professionaliseringstraject is het van belang om aandacht en ruimte te bieden voor dit reflectieproces. Samenhang toetsing met doelen en activiteiten De bovenstaande criteria zijn gericht op het professionaliseren van leraren. Bij het opleiden van pabostudenten zijn ook nog andere zaken van belang. Zo is het belangrijk dat de doelen, leeractiviteiten en toetsing van het onderwijs in lijn zijn met elkaar, dat wil zeggen dat de door de pabostudent gestelde doelen aan de orde komen in de leeractiviteiten op de opleiding en daar ook worden getoetst (Biggs, 2012). De functie van de toetsing is daarbij niet alleen het vaststellen of de doelen aan het eind van het proces zijn behaald. Het toetsen van doelen kan ook tijdens het leerproces plaats- vinden om de metacognitie van studenten te verhogen (Sluijsmans & Struyven, 2014). Door tijdens het leren formatieve feedback te geven op te behalen doelen, leren studenten inzien in hoeverre ze bepaalde doelen al hebben behaald en waar ze nog aan moeten werken (Shute, 2008). Gezien het belang van de manier van toetsen bij het leerproces is dit kenmerk opgenomen in de lijst van ontwerpcriteria voor de interventie. Blended learning Een tweede aanvulling op de criterialijst is blended learning , dat gedefinieerd wordt als ‘learning that happens in an instructional context which is characterized by a deliberate combination of online and classroom-based interventions to instigate and support learning. Learning happening in purely online or purely classroom-based instructional settings is excluded’ (Boelens, Van Laer, De Wever & Elen, 2015, p. 2). De reden om ook online leren te betrekken bij de ontwerpcriteria is dat verschillende reviewstudies uitwijzen dat blended learning effectiever is dan alleen offline of alleen online leren (Drysdale, Graham, Spring & Halverson, 2013; Means, Toyama, Murphy, Bakia & Jones, 2009). Online leren kan worden ingezet om studenten gemakkelijk toegang tot meer instructiemateriaal te geven, om andere instructiematerialen te kunnen ge- bruiken zoals video’s of simulatieomgevingen en om studenten te stimuleren de lesstof actiever te verwerken door in interactie te treden met online aangeboden instructiemateriaal. Ook het ondersteunen van zelfsturing en de aanpassing aan behoeften van en verschillen tussen studenten kan gemakkelijker worden gerealiseerd (Spanjers, Könings, Leppink & Van Merriënboer, 2014). Tabel 7.1 bevat een overzicht van alle ontwerpcriteria met een korte omschrijving.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0