Nanke Dokter

Ontwikkeling van een interventie 131 Tabel 7.1 Overzicht ontwerpcriteria met omschrijving Ontwerpcriteria Omschrijving 1 Substantiële duur Substantieel tijd om doelgericht te werken aan verwerving van strategieën of inzichten 2 Collectieve participatie Samenwerking van een groep studenten, waarbij doelgerichte (inhoudelijke) interactie plaatsvindt 3 Inhoudelijke focus en doelen Heldere doelen, gesteld vanuit een bredere context en een hoger doel 4 Actief leren Aandacht en ruimte bieden voor bewust en doelgericht handelen; stimuleren tot handelen in de praktijk 5 Coherentie Leggen van verbindingen tussen bestaande en nieuwe kennis en ervaringen 6 Authentieke taken De taken zijn functioneel voor het bevorderen van het leerproces van de student; ze sluiten aan bij specifieke problemen van de student en zijn geformuleerd vanuit de eigen context 7 Begeleider als rolmodel Begeleiders werken samen met studenten aan gestelde doelen en fungeren als rolmodel 8 Reflectie Aandacht en ruimte bieden voor reflecteren op het handelen 9 Samenhang toetsing met doelen en activiteiten Feedback geven tijdens en na het proces; toetsing, doelen en activiteiten hangen onderling samen 10 Blended learning Gecombineerd online en offline leren Aan de hand van deze criteria zal de interventie worden ontworpen. In de volgende paragraaf wordt dit ontwerpproces beschreven. 7.3 Opzet van de interventie Bij het ontwerp van de interventie is gestart met het bepalen van de te behalen doelen op basis van de bevindingen uit het eerste deel van dit onderzoek. In Paragraaf 7.3.1 wordt beschreven hoe de inzichten uit Deel 1 in de interventie zijn verwerkt. Vervolgens is gekeken waar in de opleiding deze doelen het beste aansluiten bij bestaand aanbod over rekenen/wiskunde. De context van dit bestaande aanbod wordt beschreven in Paragraaf 7.3.2; in Paragraaf 7.3.3 wordt beschreven hoe vanuit de verschillende ont- werpcriteria invulling is gegeven aan de interventie. Die paragraaf sluit af met een overzicht van de uiteindelijke concretisering van de interventie. 7.3.1 Bevindingen uit het onderzoek naar de ontwikkeling van schoolse taalvaardigheid De inzichten uit het in Deel 1 gerapporteerde onderzoek die van belang zijn voor de interventie betreffen 1) de kansrijkheid van verschillende werkvormen voor het ver- tonen van schooltaalstimulerend gedrag; 2) het schooltaalaanbod en het gebruik van 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0