Nanke Dokter

Ontwikkeling van een interventie 133 af te wisselen tussen power up en power down strategieën. Aangezien de strategieën geen onderlinge coherentie vertonen, is het niet wenselijk om tijdens de interventie te kiezen voor het aanleren van vooraf geselecteerde strategieën. Tijdens de interventie worden daarom alle schooltaalstimulerende strategieën aangeboden: het gaat erom dat studenten de variatie in de strategieën leren kennen en op het juiste moment de juiste strategie weten toe te passen. Samenhang tussen schooltaalaanbod, schooltaalstimulerende strategieën en leraarkenmerken De samenhang tussen het schooltaalstimulerende gedrag (het schooltaalaanbod en de schooltaalstimulerende strategieën) en de leraarkenmerken kennis, attitude en vaardigheid met betrekking tot schooltaal, is in Deel 1 in kaart gebracht om inzicht te krijgen in factoren die van belang zijn bij competent leraargedrag. Lerarencompetentie wordt gedefinieerd als ‘in een specifieke probleemsituatie complexe combinaties kun- nen aanwenden van kennis, vaardigheden, attitudes en normen en waarden om een probleem te begrijpen en tot een oplossing te komen die voldoet aan de geldende kwaliteitsnormen’ (Straetmans & Sanders, 2001, p. 9-10). Het gaat hierbij om de inte- gratie van vaardigheden, kennis, attitudes en andere persoonlijke eigenschappen (Gonczi, 1994). Een doel van dit onderzoek was om duidelijkheid te krijgen over de vraag wat (op de opleiding voor leraren basisonderwijs) aandacht moet krijgen om leraren aan te zetten tot schooltaalstimulerend gedrag in de praktijk. De aandacht zou kunnen uitgaan naar kennis over schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën, naar de attitude van leraren ten opzichte van schooltaal tijdens de rekeninstructie, of naar de eigen schooltaalvaardigheid van aanstaande leraren. In Deel 1 van dit onder- zoek is geen significante correlatie gevonden tussen kennis, attitude of vaardigheid en het gebruik van schooltaalstimulerende strategieën door de leraar. Dit betekent dat er op de opleiding naast aandacht voor kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaal en schooltaalstimulerend gedrag ook aandacht besteed moet worden aan het toepassen van dit gedrag tijdens de les. Tijdens de interventie zullen kennis, vaardigheden en attitude ten aanzien van schooltaal aan bod komen, het handelen in de praktijk zal echter meer de nadruk krijgen. Samengevat betekent het bovenstaande dat tijdens de interventie – duidelijk wordt gemaakt dat de opbouw van de rekeninstructie de kans op het kunnen inzetten van schooltaalstimulerende strategieën kan vergroten of ver- kleinen; – de nadruk zal worden gelegd op het inzetten van de werkvorm gesprek in een les- ontwerp; – aan de studenten duidelijk wordt gemaakt wat de vijf hoofdkenmerken van school- taal zijn, zodat ze deze bewuster kunnen toepassen tijdens hun rekeninstructie; – alle schooltaalstimulerende strategieën worden aangeboden en niet een selectie: het gaat erom dat studenten de variatie in de strategieën kennen en op het juiste moment de juiste strategie weten toe te passen; 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0