Nanke Dokter

Ontwikkeling van een interventie 135 leraar, zoals geformuleerd door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs, 2010) waarbij 3 staat voor vakinhoudelijke en vakdidactische competenties en 4 voor organisatorische competenties. Aan deze twee competenties werd in dit thema expliciet gewerkt. Figuur 7.2 Beoordelingscriteria voor de uitwerking van de beroepstaak : kritische handelingen en standaarden Kritische handeling: leerdoelen in samenhang stellen 3.5 leerlijnen beschrijven en toepassen 3.6 leerdoelen uitleggen 3.9 aspecten van leren onderscheiden Kritische handeling: leeractiviteiten in samenhang ontwerpen 3.8 mediadidactiek toepassen 4.3 leeromgeving inrichten Kritische handeling: leeractiviteiten in samenhang begeleiden en tussentijds evalueren 3.15 feed up, feedback, feed forward inzetten 3.20 leerlingvragen verbinden aan conceptuele kennis Kritische handeling: evalueren en beoordelen van opbrengsten van samenhangende leeractiviteiten 3.16 onderwijsactiviteiten aanpassen op basis van evaluatie en feedback leerlingen 3.17 analyse van toetsresultaten volgens opbrengstgericht werken Studenten werden tijdens de themalessen geïnformeerd over de te behalen standaar- den en ze kregen ook een opdracht waarmee ze de standaarden aan konden tonen. Deze opdracht, de zogenoemde beroepstaak, hield in dat studenten twee lessen- reeksen moesten ontwerpen volgens de principes van cyclisch onderwijs ontwerpen (Bakx, Ros & Bolhuis, 2017). Dat betekent dat de studenten vanuit evaluatiegegevens doelen stelden, doelgerichte leeractiviteiten ontwierpen, de leeractiviteiten organiseer- den, de uitvoering van de leeractiviteiten begeleidden en vervolgens de leeractiviteiten evalueerden, waarna de cyclus opnieuw kon beginnen (zie Figuur 7.3). In het eerste kwartaal leerden de studenten cyclisch onderwijs te ontwerpen door het model van opbrengstgericht ontwerpen te gebruiken voor lessen in de zaak- en kunstvakken. De lessenreeksen uit het tweede kwartaal waren bedoeld als verdieping. De nadruk werd gelegd op het evalueren van de les, waarbij gewerkt werd aan het analyseren van de bij de evaluatie verzamelde data en het stellen van doelen voor de langere termijn op basis van de analyses. De studenten moesten de ontworpen lessen in hun stageklas uit- voeren. Een lessenreeks moest betrekking hebben op rekenen en een op Engels. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0