Nanke Dokter

136 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Figuur 7.3 Model van cyclisch onderwijs ontwerpen In het bestaande lesaanbod voor rekenen werd de beroepstaak vormgegeven door de studenten een lessenreeks rekenen/wiskunde te laten ontwerpen voor hun stageklas. Daarbij werd benadrukt hoe studenten gerichte feedback op het rekenproces kunnen geven aan hun leerlingen. De ontworpen lessen werden door de studenten uitgevoerd in hun stageklas. In overleg met de rekendocenten is ervoor gekozen de interventie te koppelen aan dit aanbod, omdat dit volgens hen het beste zou passen bij de inhouden van het onderzoek. In plaats van les over procesgerichte feedback, die bij het reguliere aanbod hoorde, kreeg de experimentele groep les over het inzetten van schooltaal- stimulerende strategieën als feedbackmiddel. Door de inhouden over schooltaal- stimulerend gedrag te koppelen aan bestaand rekenaanbod, kon worden onderzocht of het mogelijk is om tijdens het rekenaanbod op de opleiding aandacht te besteden aan het stimuleren van de schooltaalontwikkeling van leerlingen. Van belang hierbij was dat de docent rekenen/wiskunde goed op de hoogte was van de inhouden van de interventie, zodat hij in staat was deze in zijn lessen te onderwijzen. De docent rekenen/wiskunde die de interventie uitvoerde is een 43-jarige man met elf jaar werkervaring op de opleiding en tien jaar werkervaring in het basisonderwijs. Het bestaande aanbod waaraan de interventie werd gekoppeld bestond vijf jaar en werd gedurende die hele periode door hem verzorgd. 7.3.3 Concretisering van de interventie De interventie werd geconcretiseerd op basis van de tien in Tabel 7.1 weergegeven ontwerpcriteria. Van ieder criterium wordt in deze paragraaf beschreven hoe er in de interventie concreet rekening mee werd gehouden. Organisatie van leeractiviteiten Begeleiden van leeractiviteiten Leeractiviteiten ontwerpen Doelen stellen Evalueren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0