Nanke Dokter

Ontwikkeling van een interventie 137 1 Substantiële duur De tijd die de studenten krijgen om doelgericht te werken aan de verwerving van schooltaalstimulerende strategieën of inzichten in hun eigen schooltaalstimulerende gedrag tijdens de rekeninstructie, wordt bepaald door de inrichting van het bestaande opleidingsaanbod op de pabo. Dit aanbod beslaat een kwartaal, dat wil zeggen tien weken, waarvan acht lesweken. 2 Collectieve participatie Studenten worden tijdens de interventie gevraagd elkaar te coachen bij het leren inzetten van schooltaalstimulerende strategieën in de praktijk. Ze krijgen de opdracht om hun eigen rekeninstructie in de stagepraktijk te filmen en deze opname samen met andere studenten te bekijken. Samen analyseren ze welke schooltaalstimulerende strategieën er worden ingezet en welke er nog meer ingezet hadden kunnen worden. Daarna kunnen de studenten een eigen leerdoel vaststellen met betrekking tot de verwerving van schooltaalstimulerende strategieën. Het filmen van de eigen reken- instructie en het samen analyseren en bespreken ervan met medestudenten wordt herhaald, zodat de studenten elkaar feedback kunnen geven op het bereiken van het zelf gestelde leerdoel. 3 Inhoudelijke focus en doelen De eigen leerdoelen die studenten formuleren worden gekoppeld aan een hoger doel, dat bereikt kan worden door de beroepstaak uit te voeren. De beroepstaak is voor de experimentele groep en de controlegroep hetzelfde. Het verschil tussen beide groepen zit in de mate waarin ze leren schooltaalstimulerende strategieën in te zetten. De studenten uit de experimentele groep krijgen als opdracht (doel) cyclisch rekenlessen voor hun stagegroep te ontwerpen en hun handelingsrepertoire daarbij uit te breiden door schooltaalstimulerende strategieën in te zetten. De studenten uit de controle- groep krijgen ook de opdracht (doel) cyclisch rekenlessen voor hun stagegroep te ont- werpen, maar breiden hun handelingsrepertoire uit door meer procesgerichte feedback te geven. De studenten krijgen verder de opdracht om genoemde doelen te laten zien in een lessenreeks met daarbij een verantwoording van het cyclische karakter van het ontwerp. De elementen die behandeld moeten worden in de verantwoording van de lessenreeks zijn twee rekendidactische modellen (het handelingsmodel en het hoofd- fasenmodel van de leerlijn) en hoe de studenten het wiskundig denken van de leer- lingen hebben gestimuleerd: bij de experimentele groep door schooltaalstimulerende strategieën te gebruiken en bij de controlegroep door procesgerichte feedback te geven. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0