Nanke Dokter

138 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 4 Actief leren Om de studenten de schooltaalstimulerende strategieën te leren, worden tijdens de interventie verschillende activerende werkvormen ingezet, zoals spelvormen of groeps- gesprekken naar aanleiding van het filmmateriaal op de speciaal voor de interventie ontwikkelde website www.lesinschooltaal.nl. Zodra zij de schooltaalstimulerende strategieën kennen en het belang ervan begrijpen, wordt het handelen van de studen- ten zelf centraal gesteld. Omdat het gaat om hun eigen handelen is de verwachting dat de studenten hierbij een actieve leerhouding zullen aannemen. Daarnaast wordt de studenten gevraagd om bij de vijfde en zesde bijeenkomst hun medestudenten te coachen bij het verbeteren van het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën in de praktijk. Omdat het gaat om hun medestudenten is de verwachting dat studenten hierin een actieve bijdrage zullen leveren. 5 Coherentie Op verschillende manieren wordt tijdens de interventie samenhang geconstrueerd tussen eerder verworven en nieuwe kennis en ervaringen. De kennisconstructie wordt gestimuleerd door uit te gaan van de voorkennis van de studenten over de profes- sioneel gecijferde leerkracht en het stimuleren van wiskundig denken. Vervolgens wordt deze kennis uitgebreid door studenten te leren dat ze wiskundig denken kunnen stimuleren door schooltaalstimulerende strategieën in te zetten. De bij de studenten bekend veronderstelde inhouden en termen uit de kennisbases rekenen/wiskunde en Nederlandse taal worden tijdens de interventie ingezet waar dat relevant is. Studenten leren bijvoorbeeld wat schooltaal inhoudt door eerst de kennis te herhalen die de kennisbasis Nederlands bevat over CAT en DAT en deze kennis vervolgens uit te breiden met de informatie over wat schooltaal is op de interventiewebsite. Ook wordt coherentie tot stand gebracht door ervaringen in de praktijk te verbinden aan de hier- boven beschreven theoretische kennis tijdens de reflectiemomenten op de opleiding waarin de studenten elkaars schooltaalstimulerend handelen tijdens de rekenles analyseren. 6 Authentieke taken De beroepstaak is zo geformuleerd dat deze functioneel is voor de studenten en eenvoudig uitgevoerd kan worden in de eigen stagepraktijk. Tijdens de interventie formuleren de studenten hun eigen leerdoelen rondom schooltaalstimulerende strate- gieën vanuit de eigen praktijksituatie en de problemen waarmee ze zelf geconfronteerd worden bij het gebruik van deze strategieën tijdens de rekenles. Aangezien de studen- ten nog onbekend zijn met de schooltaalstimulerende strategieën is het belangrijk om eerst duidelijk te maken wat deze strategieën inhouden en waarom het van belang is dat de studenten ze gaan gebruiken tijdens de rekenles. Tijdens de interventie bekijken en bespreken de studenten filmmateriaal waarop het belang van schooltaal bij het wiskundig denken in een animatie wordt uitgelegd. De verwachting is dat studenten hierdoor geneigd zijn om schooltaalstimulerende strategieën te willen leren. Ze leren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0