Nanke Dokter

140 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 10 Blended learning Om aan het criterium van blended learning te kunnen voldoen bevat de interventie- website informatie over het stimuleren van de schooltaalontwikkeling van leerlingen: waarom het van belang is aandacht te geven aan de schooltaalontwikkeling, wat schooltaal inhoudt en wat schooltaalstimulerende strategieën zijn. Over deze onder- werpen zijn op de site animatie- en voorbeeldfilmpjes te vinden die als naslagwerk kunnen worden gebruikt. Ook is er een meer uitgebreide uitleg te vinden over de schooltaalstimulerende strategieën: hoe zien ze eruit en waaraan zijn ze te herkennen. De site wordt tijdens de interventie ingezet, zowel tijdens de bijeenkomsten als in de zelfstudietijd van de studenten. In Tabel 7.2 is bovenstaande operationalisering van de ontwerpcriteria samengevat. Tabel 7.2 Operationalisering van de ontwerpcriteria voor de interventie Ontwerpcriteria Omschrijving Operationalisering in de interventie 1 Substantiële duur Substantieel tijd om doelgericht te werken aan verwerving van strategieën of inzichten Een kwartaal (tien weken) aandacht voor schooltaal tijdens de rekeninstructie 2 Collectieve participatie Samenwerking van een groep studenten, waarbij doelgerichte (inhoudelijke) interactie plaatsvindt Studenten coachen elkaar op het gebruik van schooltaalstimulerende strategieën in de praktijk door in groepjes op de opleiding video-opnamen van elkaar te bespreken 3 Inhoudelijke focus en doelen Heldere doelen, gesteld vanuit een bredere context en een hoger doel Specifieke doelen gericht op stimuleren van schooltaal door gebruik van school- taalstimulerende strategieën 4 Actief leren Aandacht geven aan en ruimte voor bewust en doelgericht handelen Voorbeeld video-opnamen van school- taalstimulerende strategieën en beschrijvingen van de strategieën op de website in de bijeenkomsten analyseren en bespreken; studenten vragen strategieën in te zetten in hun stage- praktijk, dat te filmen en te analyseren; aan de hand van die analyse nieuwe doelen stellen en oefenen in de praktijk 5 Coherentie Leggen van verbindingen tussen bestaande en nieuwe kennis en ervaringen Kennisconstructie: kennis over school- taal en schooltaalstimulerend gedrag koppelen aan voorkennis. Daarbij inhouden van landelijke kennisbasis Nederlandse Taal pabo’s benoemen en gebruiken, schooltaalstimulerende strategieën verbinden aan bestaande kennis over wiskundig denken en deze kennis koppelen aan ervaringen in de stagepraktijk

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0