Nanke Dokter

Ontwikkeling van een interventie 141 Ontwerpcriteria Omschrijving Operationalisering in de interventie 6 Authentieke taken De taken zijn functioneel voor het bevorderen van het leerproces van de student; ze sluiten aan bij specifieke problemen van de student en zijn geformu- leerd vanuit de eigen context De taak is gericht op verbeteren van het wiskundig denken tijdens de reken- instructie in de stagepraktijk door schooltaalstimulerende strategieën in te zetten 7 Begeleider als rolmodel Begeleiders werken samen met studenten aan verbetering en zijn een rolmodel voor studenten. De website bevat filmpjes waarin de docent rekenen/wiskunde alle schooltaalstimulerende strategieën demonstreert Modeling vindt plaats door voorbeeld- gedrag van de docent rekenen/ wiskunde; docent en studenten analyseren samen gedrag van studenten in door studenten gemaakte video- opnamen van het eigen handelen. Daarnaast coacht de docent de studenten bij de bespreking van de eigen video-opnamen in de stage 8 Reflectie Aandacht geven aan en ruimte voor reflecteren op het handelen Reflectie komt tot stand tijdens het samen met medestudenten en de docent rekenen/wiskunde analyseren van de video-opnamen van het eigen handelen in de praktijk 9 Samenhang toetsing met doelen en activiteiten Feedback geven tijdens en na het proces; toetsing, doelen en activiteiten vertonen samenhang De doelen van de interventie worden getoetst doordat studenten in hun product moeten aantonen dat zij leerlingen feedback kunnen geven door schooltaalstimulerende strategieën toe te passen (standaard 3.15) 10 Blended learning Online en offline leren De website wordt zowel tijdens de les als daarbuiten gebruikt om studenten te informeren over het belang van school- taalontwikkeling, kenmerken van schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën Op basis van bovenstaande operationalisering worden in de interventie zeven stappen onderscheiden. Van iedere stap wordt hierna beschreven waar deze in de interventie aan de orde komt. – Stap 1: Studenten zien het belang in van het werken aan de schooltaalontwikkeling van hun leerlingen tijdens de rekenles. Daardoor voelen ze de urgentie om het stimuleren van de schooltaalontwikkeling van hun leerlingen als eigen leerdoel te stellen. Hierbij is het nodig dat studenten weten waar het over gaat (kenmerken van schooltaal; wat is wiskundig denken) en dat ze de doelen kennen waarop ze worden getoetst (standaarden). Deze stap is aan de orde in de zelfstudieopdracht na bijeenkomst 1 en wordt gecontroleerd in bijeenkomst 2. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0