Nanke Dokter

142 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen – Stap 2: Studenten leren schooltaalstimulerende strategieën: ze weten dat de strate- gieën kunnen worden gericht op begrip en productie. Deze stap is aan de orde in de zelfstudieopdracht na bijeenkomst 2 en wordt gecontroleerd in bijeenkomst 3. – Stap 3: Studenten leren kansen te zien en/of te creëren voor het toepassen van de schooltaalstimulerende strategieën. Ze ontwerpen rekenlessen waarin ze de strate- gieën kunnen inzetten, bijvoorbeeld door de werkvorm gesprek in het ontwerp van de les te verwerken. Deze stap is aan de orde in bijeenkomst 4. – Stap 4: Studenten stellen een eigen leerdoel, gericht op het inzetten van schooltaal- stimulerende strategieën in hun stagepraktijk. Deze stap is aan de orde in bijeen- komst 4. – Stap 5: Studenten passen de schooltaalstimulerende strategieën toe in de stage- praktijk. Deze stap is aan de orde in de stageweek tussen bijeenkomst 4 en 5 en op de stagedag na bijeenkomst 5. – Stap 6: Studenten coachen elkaar: ze geven elkaar feedback op de manier waarop de schooltaalstimulerende strategieën wel of niet zijn toegepast. In de studenten- groep wordt een reflectieve dialoog gevoerd, waarin de videofragmenten van het eigen handelen centraal staan. Iedere student formuleert een eigen leerdoel naar aanleiding van de dialoog. Deze stap is aan de orde in bijeenkomst 5 en bijeen- komst 6. – Stap 7: Studenten evalueren wat ze hebben geleerd. Deze stap is aan de orde in bijeenkomst 7. Omdat handelen en reflecteren op het eigen handelen centraal staan, is ervoor gekozen om stap 5 en 6 vaker terug te laten komen. Gedurende de looptijd van het bestaande aanbod ‘Interactie in de rekenles’ kunnen de stappen 5 en 6 twee keer worden uitge- voerd. Bij de verdere concretisering van het aanbod zijn voor de experimentele groep en de controlegroep de organisatorische condities zo veel mogelijk hetzelfde gehou- den, zodat de variabelen van de interventie niet te veel verschillen en mogelijke effecten kunnen worden toegeschreven aan de inhoud van de interventie en niet aan de organisatie ervan. Tabel 7.3 geeft een overzicht van de uiteindelijke concretisering van de stappen in de interventie per bijeenkomst en per groep, inclusief zelfstudie- en stageactiviteiten.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0