Nanke Dokter

Ontwikkeling van een interventie 143 Tabel 7.3 Concretisering van de interventie in de experimentele groep en de controlegroep Experimentele groep Controlegroep Bijeen- komst Rekenen/ Wiskunde Schooltaal Rekenen/ Wiskunde Feedback geven Week 1 les 1 15 nov Het ontwerpen van rekenlessen Koppelen van wis- kundig denken aan het belang van schooltaal door docent Het ontwerpen van rekenlessen Zelfstudie- opdracht studenten Bestuderen op site www.lesinschooltaal.nl : ‘belang van schooltaal’ en ‘schooltaal- kenmerken’ Bestuderen op site www.volgensBartjens.nl : ‘interactie in de rekenles’ Week 2 les 2 22 nov Modellen: ‘handelingsmodel’ en ‘hoofdfasen van de leerlijn’ Kenmerken schooltaal (stap 1) Modellen: ‘handelingsmodel’ en ‘hoofdfasen van de leerlijn’ Zelfstudie- opdracht studenten Bestuderen op site: ‘Schooltaal- stimulerende strategieën’ Bestuderen op site: ‘procesgericht feedback geven in de rekenles’ Week 3 les 3 29 nov Strategieën herkennen (docent legt nadruk op weinig voorkomende strategieën uit Deel 1) Einde les Kahoottest over kennen van strategieën (stap 2) Feedback in de reken- wiskundeles (artikel bespreken) Einde les Kahoottest over feedback geven Week4 les 4 6 dec Rekenles/conferen tie ontwerpen: nadruk op inter- actie en inzetten van werkvorm gesprek Kansen zien: waar in de les kunnen schooltaalstimulerend e strategieën worden toegepast? (stap 3 en 4) Rekenles/conferen tie ontwerpen Week 5 Stage Uitvoeren en filmen van reken- les in stageklas; moet interactie in zitten (stap 5) Uitvoeren en filmen van reken- les in stageklas Week 7 les 5 10 jan Herontwerp rekenles: foutenanalyse maken Reflectie in de groep over gebruikte strategieën op video (stap 6) Herontwerp rekenles: foutenanalyse maken Reflectie in de groep over gegeven feedback op video Week 8 Stage Uitvoeren en filmen van reken- les in stageklas (stap 5) Uitvoeren en filmen van reken- les in stageklas 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0