Nanke Dokter

148 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen geven in welke mate ze het met de stelling eens waren (variërend van helemaal niet mee eens tot helemaal mee eens), vier open vragen en vier vragen over aanwezigheid en betrokkenheid bij en waardering van de interventie. De stellingen hadden voor een deel betrekking op de ontwerpprincipes (bijvoorbeeld ‘De docent had een voorbeeldrol bij het gebruiken van schooltaalstimulerende strategieën’) en voor een deel op de ervaren effecten (bijvoorbeeld ‘Ik weet hoe ik mijn eigen handelen bij rekenen in de stage kan verbeteren’) . De open vragen waren gericht op ervaren effecten: ‘Het belangrijkste dat ik geleerd heb tijdens dit thema over rekenen is: …’ Tabel 8.1 bevat per deelvraag het onderwerp, de gehanteerde methode en het gebruikte instrument. Tabel 8.1 Onderwerpen, methodes en instrumenten bij de evaluatie van de interventie Vraag Onderwerp Methode Instrument 1 Uitvoering interventie – Observaties van de uitvoering van lesactiviteiten tijdens de interventie – Evaluatieve gesprekken met de docent rekenen/wiskunde – Survey bij pabostudenten – Vrije notities – Interview aan de hand van formulieren voorbereiding leeractiviteit – Vragenlijst ‘Evaluatie interventie’ 2 Kennis over schooltaal en schooltaaldidactiek – Survey bij pabostudenten door middel van stellingen, te beantwoorden met waar/niet waar – Kennistoets schooltaal leraren: deel 2 (stellingen) 3 Attitude m.b.t. schooltaal en schooltaaldidactiek – Survey bij pabostudenten door middel van 33 stellingen, te beantwoorden op 5-punts Likertschaal – Vragenlijst leraren: 1A (affectief aspect) 1B (zelfbeeldaspect) 1C (cognitief aspect) 4 Daadwerkelijk vertoonde schooltaalstimulerende strategieën binnen de didactische werkvormen – Observaties van inzet van 12 schooltaalstimulerende strategieën in door studenten aangeleverde video-opnamen – Codeerprotocol ‘schooltaal- stimulerende strategieën’ 5 Ervaren effecten van de interventie – Evaluatieve gesprekken met de docent rekenen/wiskunde – Survey bij pabostudenten – Evaluatie aan de hand van gestelde doelen op de formulieren voorbereiding interventie – Vragenlijst ‘Evaluatie interventie’ Respons De instrumenten werden op verschillende momenten afgenomen en de aanwezigheid van de studenten daarbij varieerde nogal. Van de 73 studenten vulden er 56 (28 uit de experimentele groep en 28 uit de controlegroep) bij de voormeting de kennistoets en de attitudevragenlijst in en 57 (34 experimentele groep en 23 controlegroep) bij de nameting. Van de experimentele groep vulden 26 studenten en van de controlegroep 17 studenten zowel de voor- als de nameting in. Slechts 13 studenten (8 uit de experi- mentele en 5 uit de controlegroep) leverden voor en na de interventie video-opnamen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0