Nanke Dokter

154 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen gegeven waren: ‘Communiceer met de collega’s, zodat iedereen hetzelfde zegt en van je verwacht’ en ‘Maak het verband met de thema-opdracht duidelijker’. De samenhang van de lessen rekenen en de rol van schooltaalstimulerende strategieën daarbij, met de beroepstaak is voor de studenten en blijkbaar ook voor andere themadocenten in het begin niet helemaal duidelijk geweest. Daarnaast werd de beoogde samenhang van de rekeninhouden en de inhoud over schooltaal niet door alle studenten ervaren. Uit de antwoorden op de open vragen van de studentevaluatie bleek dat studenten moeite hadden met het verbinden van de kennis over rekenen aan schooltaalstimulerende strategieën. Zes studenten gaven als verbeterpunt aan dat meer aandacht voor de rekeninhouden gewenst is. Dit had ook te maken met het feit dat de studenten de doelen niet helder voor ogen hadden (zie bij 3 hierboven). Op de tweede plaats werd de coherentie tot stand gebracht door samenhang tussen de theorie en de ervaringen in de stagepraktijk te bewerkstelligen door de studenten hun eigen handelen in hun stageklas te laten filmen en analyseren. De docent zei hierover in de evaluatie: ‘Je ziet bewustwording ontstaan. We kunnen dit vaker als middel inzetten.’ In de open vragen van de evaluatie gaf een student aan dat een positief punt was dat ze ‘direct tijd hebben om theorie te verwerken’ en een andere student gaf aan dat het positief was dat het ‘in de stage direct was in te zetten’. 6 Authentieke taken Het was de bedoeling dat de studenten het authentieke karakter van de taak zouden herkennen door het filmpje over het belang van schooltaal te bekijken en erover te spreken in de klas. De gedachte hierachter was dat zij het onderwerp schooltaal zouden herkennen als hun probleem, omdat ze in hun stageklas leerlingen hebben die de taal van rekenen moeten leren begrijpen. Helaas bekeken slechts 10 van de 35 studenten het filmpje. Naar aanleiding hiervan werd tijdens de tweede bijeenkomst tijd ingeruimd om het belang van schooltaal alsnog te benadrukken. Hierover zei de docent in de evaluatie na Bijeenkomst 2: ‘Omdat we goed helder hebben wat het belang is van investeren in schooltaal en doordat we het hebben weten te verankeren in het hande- lingsmodel, konden we het goed koppelen aan waartoe we opleiden: de professioneel gecijferde leerkracht. De betekenis is duidelijk genoemd in de les. De kans dat ze het [vertonen van schooltaalstimulerende strategieën; ND] echt gaan doen is groter daardoor.’ Uiteindelijk hebben 25 van de 35 studenten de eigen rekeninstructie gefilmd en meegenomen naar de opleiding om te kunnen analyseren op schooltaalstimuleren- de strategieën. In de open vragen van de evaluatie gaf een student aan dat het fijn was om ‘bezig te zijn geweest met de eigen ontwikkeling’ en een andere student merkte op dat het direct kunnen inzetten in de stage een pluspunt was van de interventie. Hieruit bleek dat deze studenten de taak als belangrijk voor henzelf hebben ervaren. 7 Begeleider als rolmodel Studenten gaven aan de schooltaalstimulerende strategieën te hebben geleerd doordat de docent deze tijdens de bijeenkomsten en in filmpjes op de website voordeed en

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0