Nanke Dokter

156 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 10 Blended learning Het laatste ontwerpcriterium, blended learning , houdt in dat studenten zowel online als offline kunnen leren. Voor de interventie werd een site ontwikkeld over het belang van schooltaal, schooltaalkenmerken en schooltaalstimulerende strategieën. Tijdens de interventie bleek dat slechts een klein deel van de studenten gebruik maakte van de site tijdens de zelfstudietijd. Op het moment dat de materialen op de site in de les werden getoond, werden ze door de studenten aandachtig bekeken (zie Observatie- verslag, Bijeenkomst 3). Dit bleek ook uit de score op de stellingen in de student- evaluatie: ‘De informatie op de site was nuttig’ werd beoordeeld met gemiddeld een 4.00 (SD .83, range 2-5), ‘De filmpjes op de site waren bruikbaar’ scoorde hoog met een 4.26 (SD .69, Range 3-5). Alleen ‘De filmpjes op de site waren leuk’ scoorde gemiddeld wat minder hoog, met een 3.78 (SD .85, range 2-5). Een student schreef bij de open vragen dat de filmpjes op de site echt verduidelijkend waren geweest. Tabel 9.1 geeft een samenvatting van de ontwerpcriteria, de beoogde operationali- sering in de interventie en de daadwerkelijke uitvoering in de interventie. Tabel 9.1 Ontwerpcriteria, beoogde operationalisering en daadwerkelijke uitvoering van interventie Algemene ontwerpcriteria Beoogde operationalisering Daadwerkelijke uitvoering 1 Substantiële duur Een kwartaal (tien weken; acht bijeenkomsten) aandacht voor schooltaal tijdens de rekeninstructie Zes bijeenkomsten gegeven in plaats van acht 2 Collectieve participatie Studenten coachen elkaar in de praktijk op het gebruik van schooltaalstimulerende strate- gieën door in groepjes op de opleiding video-opnamen van elkaar te bespreken 25 van de 35 in de les aanwezige studenten hebben het eigen handelen op de stage gefilmd. De overige tien studenten kregen een aangepaste opdracht De studenten hebben allemaal elkaar gecoacht 3 Inhoudelijke focus en doelen Vakspecifieke doelen gericht op stimuleren van schooltaal door inzet van schooltaalstimulerende strategieën Doelen waren voor studenten niet helemaal helder; er was verwarring over 1) het doel van de interventie en 2) de eigen op schooltaalstimulerende strate- gieën gerichte leerdoelen ten opzichte van de algemeen ge- stelde doelen (de standaarden) 4 Actief leren (Samen) analyseren van video- opnamen van schooltaalstimu- lerende strategieën door docent rekenen/wiskunde, student vragen strategieën in te zetten in het eigen handelen in de praktijk, dat te filmen en te analyseren. Daarop nieuwe doelen stellen Uitgevoerd zoals gepland door 25 van de 35 studenten. Activiteit tijdens de bijeenkomst werd belemmerd door (onveilig) groepsklimaat

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0