Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 157 Algemene ontwerpcriteria Beoogde operationalisering Daadwerkelijke uitvoering 5 Coherentie Kennisconstructie: Kennis over schooltaal en schooltaalstimu- lerend gedrag koppelen aan voorkennis. Daarbij inhouden landelijke kennisbasis Neder- landse taal pabo’s benoemen en gebruiken, schooltaalstimuleren- de strategieën verbinden aan bestaande kennis over wiskundig denken en deze kennis koppelen aan ervaringen in stagepraktijk Samenhang van kennis in het aanbod sloot niet helemaal aan bij de beginsituatie van de studenten. De samenhang tussen de concretisering van de opdracht en de thema-opdracht was niet bij alle studenten duidelijk. De samenhang tussen de theorie en de praktijk werd wel gezien en gewaardeerd 6 Authentieke taken De taak is gericht op het verbeteren van het wiskundig denken tijdens de rekeninstructie in de stageklas. Op de site staat een filmpje 'belang van schooltaal' dat de urgentie daarvan duidelijk maakt. Filmpje ‘belang van schooltaal' is als huiswerk opgegeven en 10 van de 35 in de les aanwezige studenten bekeken het van tevoren. Tijdens het aanbod werd de urgentie benadrukt door de docent rekenen/wiskunde. Zeker 25 van de 35 studenten werkten aan de taak 7 Begeleider als rolmodel Modeling (voorbeeldgedrag) door docent rekenen/wiskunde in filmpjes op de site. Docent en studenten kijken samen naar gedrag van studenten in de video-opnamen (herkennen van gedrag/ kansen) Voorbeeldgedrag in de filmpjes werkte verduidelijkend bij studenten. Tien studenten hadden geen eigen video- opnamen om samen met de docent te kunnen bekijken 8 Reflectie Reflectie komt tot stand tijdens het samen analyseren van de video-opnamen van het eigen handelen in de praktijk Er is door de studenten gereflecteerd op hun eigen handelen; ze hadden dit vaker willen doen en de reflectie had leerzamer kunnen zijn 9 Samenhang toetsing met doelen en activiteiten Feedback geven tijdens het proces Toetsing, doelen en activiteiten zijn in lijn De algemene toetsdoelen (standaarden) waren gericht op het geven van feedback in het algemeen en stuurden niet op vakspecifieke doelen. De toetsing en de inhouden van de interventie waren onvoldoende samenhangend 10 Blended learning Een site met daarop informatie over het belang van schooltaal, wat is schooltaal en wat zijn schooltaalstimulerende strate- gieën kan door de studenten als aanvullend leermiddel worden gebruikt Weinig studenten bekeken de site zelfstandig. Het gebruik van de site tijdens de les werd wel gewaardeerd in de evaluatie 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0