Nanke Dokter

158 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Op basis van dit overzicht kunnen we stellen dat bij de uitvoering van de interventie de operationalisering van de ontwerpcriteria maar ten dele is uitgevoerd zoals gepland. Alleen de criteria collectieve participatie, authentieke taken en reflectie zijn uitgevoerd zoals was beoogd, de criteria substantiële duur, begeleider als rolmodel, actief leren, coherentie en blended learning zijn gedeeltelijk uitgevoerd zoals beoogd en bij de criteria inhoudelijke focus en doelen en samenhang van toetsing met doelen en activiteiten is afgeweken van de beoogde opzet. Kortom, de interventie is niet voor alle studenten uitgevoerd zoals was bedoeld, wat van invloed kan zijn geweest op het effect ervan. In de volgende paragraaf zal het effect van de interventie op de kennis en de attitude van de studenten worden beschreven. 9.2 Kennisvermeerdering en attitudeverandering Om inzicht te krijgen in veranderingen in het persoonlijk domein zijn de studenten voor en na de interventie bevraagd op hun kennis over schooltaal en schooltaalstimu- lerende strategieën en op hun attitude ten aanzien van schooltaalstimulerend gedrag tijdens de rekeninstructie. In Paragraaf 9.2.1 worden de resultaten van de kennismeting en in Paragraaf 9.2.2 van de attitudemeting van de studenten beschreven. 9.2.1 Schooltaalkennis De kennis over schooltaal van de pabostudenten betreft hun kennis over de kenmerken van schooltaal en hun kennis over schooltaalstimulerende strategieën. Om deze kennis te meten, hebben de studenten voor de interventie de kennistoets gemaakt die ook door de leraren in het eerste deel van dit onderzoek is gemaakt en die uitgebreid is beschreven in Hoofdstuk 2 en Paragraaf 5.2.1 van Deel 1. Deze toets bevatte 42 stellingen: 28 over algemene schooltaalkenmerken en 14 over schooltaalstimulerende strategieën. Na de interventie hebben de studenten dezelfde kennistoets, met anders gerangschikte stellingen, nog een keer gemaakt. Tabel 9.2 geeft een overzicht van de resultaten van de voor- en nameting.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0