Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 159 Tabel 9.2 Kennistoets schooltaal: percentage correcte antwoorden, gemiddelde score, standaard- deviatie en range bij experimentele groep en controlegroep in voor- en nameting Conditie Meting Aspect % Correct Gem. SD Range Experimentele groep Voor (N=27) Kennis schooltaal (28 stellingen) 49 13.70 3.18 6 – 22 Kennis schooltaalstimulerende strategieën (14 stellingen) 59 8.26 2.07 4 – 12 Totaal (42 stellingen) 52 22.00 4.23 15 – 31 Na (N=34) Kennis schooltaal (28 stellingen) 56 15.71 3.22 8 – 23 Kennis schooltaalstimulerende strategieën (14 stellingen) 68 9.53 1.78 5 – 13 Totaal (42 stellingen) 60 25.38 4.25 14 – 35 Controlegroep Voor (N=27) Kennis schooltaal (28 stellingen) 49 13.70 3.38 6 – 19 Kennis schooltaalstimulerende strategieën (14 stellingen) 57 7.93 2.30 4 – 12 Totaal (42 stellingen) 51 21.63 4.88 12 – 31 Na (N=23) Kennis schooltaal (28 stellingen) 56 15.61 2.40 11 – 20 Kennis schooltaalstimulerende strategieën (14 stellingen) 66 9.30 1.99 5 – 13 Totaal (42 stellingen) 59 24.87 3.04 19 – 29 Gemiddeld werd bij de voormeting door beide groepen 52% van de stellingen correct beoordeeld. De stellingen over algemene schooltaalkenmerken werden door beide groepen in dezelfde mate correct beoordeeld (49%) en de stellingen over de school- taalstimulerende strategieën werden door de experimentele groep iets vaker correct beoordeeld dan door de controlegroep (59% respectievelijk 57%). Bij de nameting lieten zowel de experimentele als de controlegroep ontwikkeling zien: in totaal beoordeelde de experimentele groep bij de nameting 60% van de stellingen correct en de controlegroep 59%. Bij de beoordeling van de stellingen over de algemene school- taalkenmerken en de schooltaalstimulerende strategieën was er ook in de nameting weinig verschil te zien tussen de twee groepen: bij de stellingen over schooltaal beoordeelden beide groepen 56% correct. Bij de schooltaalstimulerende strategieën beoordeelde de experimentele groep in de nameting 68% van de stellingen correct en de controlegroep 66%, voor beide groepen een toename van 9% vergeleken met de voormeting. Een Pearsons’ correlatieanalyse liet een significante relatie zien tussen kennis over algemene schooltaalkenmerken en schooltaalstimulerende strategieën in de voor- meting (r=.36, p=.007), in de nameting was er een trend naar significantie zichtbaar 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0