Nanke Dokter

162 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Groep) en ook was er geen significant hoofdeffect van Groep (F 1,41 =2.07, p=.16, η p 2 =.05). Dit betekent dat door beide groepen het belang van schooltaal hoger ingeschat werd dan het plezier in de toepassing ervan en de inschatting van eigen vaardigheid erin. Verder waren de attitudescores bij de nameting iets hoger dan bij de voormeting en verschilden de groepen niet in attitude en ook niet in groei daarvan tussen voor- en nameting. Samenvattend. De studenten van beide groepen staan positief tegenover schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën tijdens de rekenles. De interventie heeft geen effect gehad op de attitudeontwikkeling. 9.3 Inzet van schooltaalstimulerende strategieën Deze paragraaf heeft betrekking op het praktijkdomein van het Integratief model voor professionele groei (zie Figuur 7.1). Het gaat daarbij om het domein van toepassing van het geleerde in het eigen professionele handelen. Daarbij staat de volgende onder- zoeksvraag centraal: Wat is het effect van de interventie op de inzet van schooltaalstimulerende strate- gieën door pabostudenten? Voor de beantwoording van deze vraag werden de video-opnamen van door de studen- ten zelf voor en na de interventie in hun stageklas gefilmde rekeninstructies gebruikt. De eerste vier minuten van deze opnamen zijn getranscribeerd en gecodeerd aan de hand van het protocol ‘schooltaal stimuleren’, dat ook gebruikt is bij de codering van het schooltaalstimulerende strategiegebruik van de leraren in Deel 1. In Paragraaf 9.3.1 wordt beschreven in welke mate de studenten schooltaalstimulerende strategieën ge- richt op begrip of productie gebruiken bij hun rekeninstructies, in Paragraaf 9.3.2 wordt onderzocht in hoeverre de studenten strategieën inzetten die meer power up of power down gericht zijn, en in Paragraaf 9.3.3 wordt onderzocht in hoeverre de studenten varieerden in de gebruikte strategieën. 9.3.1 Gebruik van schooltaalstimulerende strategieën gericht op begrip en productie Bij de analyse van de eerste vier minuten van de opnamen werd het aantal keren dat studenten een schooltaalstimulerende strategie toepasten genoteerd. Tabel 9.4 bevat een overzicht van het gemiddelde strategiegebruik per groep, de standaarddeviatie en de range.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0