Nanke Dokter
164 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen en Groep (alle F<1). Dat betekent dat de groepen niet verschilden in het aantal strate- gieën dat ze gebruikten, dat er geen verschil was tussen de voor- en nameting in het aantal gebruikte strategieën gericht op begrip en op productie. Kortom, de interventie leek weinig te veranderen aan het aantal strategieën dat de experimentele groep han- teerde tijdens de rekeninstructie. Kennelijk is er vooral een verschil tussen individuele studenten in de mate waarin ze schooltaalstimulerende strategieën inzetten tijdens de rekeninstructie; zo liet een student bij de nameting 46 keer een strategie gericht op begrip zien, terwijl andere studenten die maar enkele keren lieten zien. Samenvattend. De studenten van de experimentele groep zetten niet significant meer schooltaalstimulerende strategieën in na de interventie dan de studenten van de con- trolegroep. De interventie lijkt dus geen invloed te hebben gehad op de mate van inge- zette schooltaalstimulerende strategieën en ook niet op de gerichtheid op begrip of productie. 9.3.2 Gebruik van schooltaalstimulerende strategieën gericht op power up en power down Een tweede aspect van het praktijkdomein betreft de vraag of de studenten na de inter- ventie vaker strategieën inzetten die power up zijn, dat wil zeggen gericht op het ver- anderen van dagelijkse taal naar uitingen met meer schooltaalkenmerken, of dat ze vaker strategieën inzetten die power down zijn, dat wil zeggen gericht op het veranderen van schooltaal naar meer dagelijkse taal. Om vast te stellen of studenten na de interventie vaker strategieën inzetten die power down of power up gericht zijn, is de indeling van de strategieën gehanteerd zoals aangegeven in Paragraaf 1.3. Deze ordening wordt verkort weergegeven in Tabel 9.5. Tabel 9.5 Indeling van de schooltaalstimulerende strategieën wat betreft power down en power up Strategie Power down Power up Begrip – Betekenis geven (semantiseren) – Herformuleren van eigen taalgebruik – Visualiseren – Hardopdenkend voordoen ( modeling ) – Verbeterd herhalen van eigen taalgebruik ( recasting ) Productie – Aanwijzingen geven – Herformuleren van uiting van leerling – Vragen preciezer te formuleren – Prikkelende opmerkingen maken – Verbeterd herhalen van uiting van leerling Tabel 9.6 bevat een overzicht van het gebruik van power up en power down schooltaal- stimulerende strategieën door de experimentele en de controlegroep gedurende de vier getranscribeerde minuten van de rekeninstructie in de voor- en de nameting.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0