Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 167 down strategieën na de interventie. De geconstateerde verschillen zijn echter niet significant. Het zou kunnen zijn dat de studenten niet méér schooltaalstimulerende strate- gieën gingen vertonen, maar dat ze na de interventie meer verschillende strategieën hebben ingezet, bijvoorbeeld omdat ze die tijdens de interventie hebben leren kennen. In de volgende paragraaf wordt de mate van variatie in het laten zien van schooltaalstimulerende strategieën door de studenten beschreven. 9.3.3 Variatie in gebruik van schooltaalstimulerende strategieën In de voorgaande paragrafen zijn de zes schooltaalstimulerende strategieën gericht op begrip als geheel samengenomen en dit is ook gedaan voor de zes op productie ge- richte strategieën. Om de variatie in door studenten gebruikte schooltaalstimulerende strategieën vast te stellen, is het aantal verschillende strategieën dat de studenten voor en na de interventie lieten zien tijdens de vier minuten rekeninstructie vastgesteld. In Tabel 9.7 is een overzicht te zien met daarin het gemiddelde aantal verschillende strate- gieën dat de studenten in de experimentele en de controlegroep ingezet hebben bij de voormeting en de nameting. Tabel 9.7 Aantal verschillende schooltaalstimulerende strategieën; gemiddeld aantal, standaard- deviatie en range bij experimentele groep en controlegroep in voor- en nameting Conditie Meting Aspect Gem. SD Range Experimentele groep Voor (N=8) Gericht op begrip 3.50 1.41 2 – 5 Gericht op productie 3.63 .92 3 – 5 Totaal 7.13 1.81 5 – 10 Na (N=8) Gericht op begrip 4.63 .74 4 – 6 Gericht op productie 4.00 1.31 1 – 5 Totaal 8.63 1.41 6 – 10 Controlegroep Voor (N=5) Gericht op begrip 3.20 .45 3 – 4 Gericht op productie 3.00 1.58 1 – 5 Totaal 6.20 1.30 5 – 8 Na (N=5) Gericht op begrip 2.80 1.30 1 – 4 Gericht op productie 3.60 1.14 2 – 5 Totaal 6.40 1.52 4 – 8 Gemiddeld zetten studenten uit de experimentele groep bij de voor- en nameting meer verschillende schooltaalstimulerende strategieën in dan studenten uit de controle- groep, zowel bij strategieën gericht op begrip als bij strategieën gericht op productie. De gemiddelden van de experimentele groep waren bij de nameting hoger dan de bij de voormeting. Het gemiddelde van de controlegroep bij de strategieën gericht op begrip was lager geworden bij de nameting, het gemiddelde bij de strategieën gericht op productie was licht gestegen. Net als bij het aantal schooltaalstimulerende strategieën is ook voor het vaststellen van significante verschillen in de variatie in 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0