Nanke Dokter

168 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen strategiegebruik een multivariate variantieanalyse (Manova) met herhaalde metingen uitgevoerd met tijd (voor- en nameting) en gerichtheid (op begrip en productie) als within-subject variabele, conditie (experimentele of controlegroep) als between-subject variabele en het aantal verschillende ingezette schooltaalstimulerende strategieën als afhankelijke variabele. Er werd geen significant hoofdeffect gevonden van Tijd (F 1,11 =1.72, p=.22, η p 2 =.14), geen significant hoofdeffect van Gerichtheid (F<1) en geen significante interacties tussen Tijd en Groep (F 1,11 =1.00, p=.34, η p 2 =.08), Groep en Gerichtheid (F<1) en Tijd, Groep en Gerichtheid (F 1,11 =2.28, p=.16, η p 2 =.17). Wel werd een significant verschil met een grote effectmaat gevonden tussen de groepen studenten (F 1,11 =6.90, p=.02, η p 2 = .39). Dit betekent dat de studenten van de experimentele groep meer verschillende strategieën gebruikten dan de studenten van de controlegroep, zowel tijdens de voor- meting als tijdens de nameting (zie Figuur 9.3). Figuur 9.3 Gemiddeld aantal verschillende strategieën die studenten gebruikten, gericht op begrip en productie, bij experimentele groep en controlegroep in voor- en nameting De variatie in strategiegebruik is bij de studenten van de experimentele groep zowel bij begrip als productie toegenomen, maar het sterkst bij het inzetten van strategieën die gericht zijn op begrip. Bij de controlegroep is de variatie bij strategieën gericht op productie eveneens toegenomen, maar is die bij strategieën gericht op begrip juist afgenomen. De interventie lijkt dus mogelijk op dit terrein van invloed te zijn geweest. De bovenstaande analyses geven enig inzicht in de ontwikkeling die de studenten met betrekking tot mate, gerichtheid, power en variatie van het gebruik van schooltaal- stimulerende strategieën hebben doorgemaakt. Onduidelijk is nog welke strategieën de studenten van de experimentele groep meer zijn gaan gebruiken. Om dit te onder- zoeken is van iedere strategie vastgesteld hoeveel studenten de desbetreffende strate- gie minimaal een keer hebben ingezet tijdens de eerste vier minuten rekeninstructie in 0 1 2 3 Experimentele groep Controlegroep Voormeting - gericht op begrip Voormeting - gericht op productie Nameting - gericht op begrip Nameting - gericht op productie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0