Nanke Dokter

170 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Bij het percentage studenten dat schooltaalstimulerende strategieën inzette gericht op productie is een ander patroon waar te nemen (zie Figuur 9.5). Figuur 9.5 Schooltaalstimulerende strategieën gericht op productie: percentage studenten dat een strategie inzette, bij experimentele groep en controlegroep in voor- en nameting In Figuur 9.5 is te zien dat, op ‘prikkelende opmerkingen’ na, alle strategieën door de studenten worden ingezet. De strategie ‘vragen preciezer te formuleren’ werd bij beide groepen in de nameting door minder studenten ingezet. De strategie ‘aanwijzingen geven’ werd door minder studenten uit de experimentele groep ingezet bij de nameting terwijl dit percentage in de controlegroep gelijk is gebleven. De strategie ‘prikkelende opmerkingen maken’ werd door een klein percentage van de studenten van de experimentele groep ingezet en helemaal niet door studenten uit de controlegroep. De strategie ‘verbeterd herhalen van uiting van leerling’ werd door meer studenten van de experimentele groep gebruikt in de nameting, terwijl het bij de controlegroep juist was afgenomen. Opmerkelijk is dat de strategie ‘herhalen van correcte uiting van leerling’ door alle studenten in beide metingen werd gehanteerd. ‘Herformuleren van uiting van leerling’ werd door een klein percentage van beide groepen ingezet. 0% 20% 40% 60% 80% 100% 1 - Vragen preciezer te formuleren 2 - Aanwijzingen geven 3 - Prikkelende opmerking maken 4 - Verbeterd herhalen 5 - Herhalen 6 - Herformuleren Schooltaalstimulerende strategie ë n Experimentele groep voor Experimentele groep na Controlegroep voor Controlegroep na

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0