Nanke Dokter

172 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen worden door de leeractiviteiten beter in lijn te brengen met de toetsing. Over het sturen van het leren van de studenten zei de docent: ‘Het krijgt nog meer betekenis als we aangeven dat deze activiteiten [het oefenen van schooltaalstimulerende strategieën tijdens een rekenles in de stage, dat filmen, analyseren, eigen doelen stellen; ND] be- wijs mogen zijn voor het bevorderen van wiskundig denken.’ Daarnaast verwoordde de docent waarom het voor de studenten lastig is om zich de stof eigen te maken: ‘Met de eerste groep [experimentele groep; ND] maken we een dubbelslag: het hanteren van de strategieën is belangrijk voor het leren van de wiskunde. Het veronderstelt kennis van de wiskunde. Je moet én de strategieën kennen én de wiskundige achtergronden beheersen.’ Over zijn eigen leerproces merkte de docent na de eerste bijeenkomst het volgende op: ‘Ik merk dat ik tijdens deze les [les 1; ND] niet echt bezig was met de strategieën, alhoewel ik me wel meer bewust ben van de taal die ik gebruik en die ik van studenten vraag.’ Na de tweede bijeenkomst gaf de docent aan dat hij meer schooltaalstimu- lerende strategieën had laten zien. Na Bijeenkomst 3 geeft hij aan ‘zelf nog lerend te zijn in deze materie. Dingen [schooltaalstimulerende strategieën; ND] zitten nog niet echt in het systeem. Ik pas ze wel toe, maar het kan nog veel bewuster. Ik kan ook mijn eigen lessen filmen en bekijken.’ Samenvattend. De docent rekenen/wiskunde gaf aan dat de effecten van de interventie voor de studenten volgens hem zijn dat ze bewuster omgaan met taal bij rekenen en ook met het stimuleren van het wiskundig denken door de interventie. De effecten voor hemzelf waren dat hij zijn eigen handelen met betrekking tot het inzetten van de schooltaalstimulerende strategieën bij de rekenlessen heeft veranderd en dat hij een verbinding tussen de rekeninhouden, rekendidactische concepten en de schooltaal- stimulerende strategieën probeerde te vinden. 9.4.2 Effecten volgens studenten Inhoudelijk werden de ervaringen van de studenten in de evaluatie gemeten door vier stellingen over ervaren effecten, namelijk ‘Ik weet wat schooltaal inhoudt’, ‘Ik weet waarom schooltaalstimulerende strategieën bij de rekenles belangrijk zijn voor het beroep van leraar’, ‘Ik weet welke schooltaalstimulerende strategieën er zijn’ en ‘Ik weet hoe ik mijn eigen handelen bij rekenen in de stage kan verbeteren’. Als laatste kregen de studenten drie open vragen: ‘Het belangrijkste dat ik heb geleerd over rekenen is …’: ‘Dit heb ik geleerd over de begeleidende rol van de leraar tijdens de rekenles: … ’ en ‘Deze materialen/activiteiten vond ik waardevol: …’. De scores op de vier stellingen over ervaren effecten werden door de studenten ingevuld op een 5-punts Likertschaal (zie Tabel 9.8).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0