Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 173 Tabel 9.8 Ervaren effecten volgens studenten (gemiddelde score, standaarddeviatie en range, N=24) Stellingen ervaren effecten Gem. SD Range 1 Ik weet wat schooltaal inhoudt 4.17 0.87 2 – 5 2 Ik weet waarom schooltaalstimulerende strategieën bij de rekenles belangrijk zijn voor het beroep van leraar 4.38 0.71 3 – 5 3 Ik weet welke schooltaalstimulerende strategieën er zijn 3.88 1.04 2 – 5 4 Ik weet hoe ik mijn eigen handelen bij rekenen in de stage kan verbeteren 3.92 0.72 3 – 5 Op alle stellingen scoorden de studenten bovengemiddeld. Ze hebben het idee dat ze weten wat schooltaal inhoudt, wat het belang ervan is, welke schooltaalstimulerende strategieën ze kunnen inzetten en hoe ze hun eigen handelen bij rekenen kunnen verbeteren. Stelling 2, over het belang van schooltaal, kreeg de hoogste score (4.38, SD=0.71, range 3-5). De antwoorden op de open vragen bevestigen het beeld dat studenten ervaren dat ze kennis hebben gekregen over schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën tijdens de rekenles en dat ze inzien waarom dat belangrijk is. In de open vragen gaven acht studenten aan dat schooltaalstimulerende strategieën het belangrijkste zijn dat ze hebben geleerd over rekenen. Zeven studenten gaven aan dat ze met name hebben geleerd dat schooltaal in de rekenlessen zo belangrijk is (‘Het belangrijkste dat ik geleerd heb over rekenen is: dat taal belangrijker is dan ik dacht bij andere vakken’). Vier studenten gaven aan dat het belangrijkste dat ze geleerd hebben is dat je school- taalstimulerende strategieën goed kunt inzetten tijdens de rekenlessen. Verder werd genoemd: het hoofdfasenmodel (drie studenten), hoe taal effectief kan worden ingezet op stage (drie studenten), de rol van schooltaalstimulerende strategieën bij het stimu- leren van het wiskundig denken (twee studenten), er komen meer aspecten van taal kijken dan verwacht (twee studenten), zonder erg ben je al veel bezig met het omgaan met schooltaal (één student) en wat schooltaal is en hoe dit toegepast kan worden in de stage (één student). Over hun handelen gaven de meeste studenten aan dat ze geleerd hebben de schooltaalstimulerende strategieën zo in te zetten dat ze een goede rekenles neer kun- nen zetten (acht studenten). Vier studenten gaven aan geleerd te hebben dat feedback een grote rol speelt in de ontwikkeling van een kind. Drie studenten hebben over hun begeleidende rol geleerd dat ze zelf actief moeten bijdragen om schooltaal te stimu- leren en te ontlokken bij de leerlingen. Dat strategieën effectief zijn en invloed hebben op de leerlingen tijdens de rekenles werd ook genoemd als belangrijke kennis over de begeleidende rol van de leraar tijdens de rekenles (drie studenten). Verder werd ge- noemd: de feedbackniveaus (twee studenten), dat je als leraar door middel van taal de leerlingen kunt begeleiden bij het rekenen (één student), dat het belangrijk is de juiste taal te gebruiken en hier feedback op te geven (één student), dat schooltaalstimuleren- de strategieën inzetten goed kan zijn, omdat het bevordert dat de leerlingen zelf bezig zijn (één student), dat de manier waarop je lesgeeft van invloed is op de leerlingen 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0