Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 175 Tabel 9.9 Correlatie tussen aanwezigheid, betrokkenheid, waardering en reacties op de stellingen over ervaren effecten bij de experimentele groep (N=24) 1 2 3 4 5 6 7 1 Aanwezigheid (max. 6 bijeenkomsten) 1 2 Betrokkenheid (1-10) .00 1 3 Waardering aanbod (1-10) .35 .37 # 1 4 Kennis schooltaal .12 .58** .56** 1 5 Belang schooltaalstimulerende strategieën .11 .62** .49* .39 # 1 6 Kennis schooltaalstimulerende strategieën -.07 .64** .36 .46 * .42 * 1 7 Eigen handelen verbeteren -.07 .05 .60** .44 * .06 .28 1 * p<.05, ** p<.01, # p<.10 De correlatieanalyse laat zien dat de aanwezigheid van studenten niet significant correleert met de waardering, de betrokkenheid of de reacties op de stellingen over ervaren effecten. Studenten die zichzelf een hogere score gaven voor betrokkenheid waardeerden het aanbod ook iets hoger, met een trend naar significantie (r=.37, p=.09). Betrokkenheid en waardering lijken samen te hangen, waarbij onduidelijk is of een hogere betrokkenheid leidt tot een hogere waardering of dat een aanbod dat hoger gewaardeerd wordt, leidt tot een hogere betrokkenheid. Verder is zichtbaar dat betrok- kenheid significant samenhing met ervaren effecten op kennis over schooltaal (r=.58, p=.00), kennis over schooltaalstimulerende strategieën (r=.64, p=.00) en over het ervaren belang van het inzetten van de schooltaalstimulerende strategieën (r=.62, p=.00). Waardering hing ook significant samen met het ervaren effect op kennis over schooltaal (r=.56, p=.01) en over het belang van het inzetten van schooltaalstimu- lerende strategieën (r=.49, p=.02). Daarnaast correleerde waardering significant met het weten hoe het eigen handelen te verbeteren tijdens de rekenles (r=.60, p=.00). In de correlatieanalyse is verder te zien dat een aantal ervaren effecten met elkaar samen- hangen. Het verkrijgen van kennis over schooltaal vertoonde een significante samen- hang met het verkrijgen van kennis over schooltaalstimulerende strategieën (r=.46, p=.02) en met weten hoe het eigen handelen te verbeteren tijdens de rekenles (r=.44, p=.03). Een ervaren effect op de kennis van schooltaal liet een trend naar significante samenhang zien met kennis over het belang van het gebruik van de schooltaal- stimulerende strategieën (r=.39, p=.06). Samenvattend. Studenten die zich sterker betrokken voelden bij de interventie of die de interventie hoger waardeerden, ervoeren meer effecten van de interventie: betrok- kenheid en waardering correleerden significant met drie van de vier stellingen over ervaren effecten. Studenten die aangaven meer kennis te hebben gekregen over school- taal, gaven ook aan meer kennis te hebben over schooltaalstimulerende strategieën, ze scoorden hoger bij de stelling over het inzien van het belang ervan en ze gaven aan beter te weten hoe ze hun eigen handelen met betrekking tot het stimuleren van schooltaal tijdens de rekenles kunnen verbeteren. Bij het meten van de effecten van de interventie speelt mee dat niet alle studenten de opdrachten hebben gedaan zoals was bedoeld. De praktijk is soms weerbarstig: om 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0