Nanke Dokter

176 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen diverse redenen (ziek, vergeten, mocht niet op stageschool, geen zin, etc.) voldeden studenten niet altijd aan wat er van hen gevraagd werd. Drie studenten hebben de interventie exact gevolgd zoals deze was bedoeld. Dieper ingaan op het leerproces en de resultaten van deze studenten kan ons informatie geven over de mogelijke effectivi- teit van de interventie, zoals deze nu is opgezet. De overeenkomsten en verschillen in de resultaten van deze drie studenten worden in de volgende paragraaf beschreven. 9.5 Het leerproces van drie individuele studenten De interventie was erop gericht studenten te stimuleren om schooltaalstimulerende strategieën in de praktijk in te zetten en erop te reflecteren. Bij de drie studenten die de interventie hebben doorlopen zoals deze was bedoeld, is onderzocht in hoeverre ze bewust schooltaalstimulerende strategieën hebben ingezet, hoe ze erop hebben gereflecteerd en wat daarvan het effect is geweest ook op de langere termijn. De vraag die in deze paragraaf beantwoord wordt, luidt als volgt: Wat is het effect van de interventie op het leerproces van studenten die de inter- ventie hebben uitgevoerd zoals bedoeld was? In Paragraaf 9.5.1 wordt de opzet van deze casestudie beschreven, in Paragraaf 9.5.2 worden de resultaten per student gepresenteerd en in Paragraaf 9.5.3 wordt een conclusie getrokken. 9.5.1 Opzet van de casestudie Datatriangulatie Om een goed beeld te krijgen van het effect van de interventie bij de drie studenten die het hele traject hebben doorlopen zoals het was bedoeld, worden per student de reeds beschikbare data getrianguleerd met nieuw verzamelde interviewdata waarmee het effect van de interventie op de langere termijn kan worden vastgesteld. De reeds be- schikbare data betreffen de tijdens de voor- en nameting verzamelde gegevens over de kennis en attitude met betrekking tot schooltaalstimulerend gedrag en het gebruik van schooltaalstimulerende strategieën in de praktijk en tijdens de interventie verzamelde gegevens over gestelde leerdoelen, zelfanalyses van het gebruik van schooltaalstimu- lerende strategieën en ervaren consequenties. Bij het vaststellen van het effect van de interventie is het model van integratieve professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002) worden gebruikt. Participanten Voor de casestudie werden studenten geselecteerd uit de acht deelnemers van de experimentele groep van wie gegevens beschikbaar waren uit zowel de voor- als na- meting. Er werd gezocht naar studenten die alle opdrachten van de interventie hadden ingeleverd. Twee studenten (hierna student A en B) bleken alle opdrachten te hebben

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0