Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 177 ingeleverd en in alle lessen aanwezig te zijn geweest. Een student (student C) gaf aan een bijeenkomst te hebben gemist, maar leverde wel alle materialen van de opdrachten tijdens de interventie aan. Alle studenten waren vrouwen. Dataverzameling Van alle drie de studenten waren gegevens over de kennis en attitude met betrekking tot schooltaalstimulerend gedrag en het gebruik van schooltaalstimulerende strate- gieën in de praktijk beschikbaar uit de voor- en nameting. Daarnaast leverden de stu- denten materialen aan tijdens de interventie. In Bijeenkomst 5 analyseerden ze samen met een zelfgekozen groepje klasgenoten aan de hand van een door henzelf aange- leverd videofragment, het eigen gebruik van schooltaalstimulerende strategieën tijdens een rekeninstructie. Naar aanleiding van deze analyse formuleerden de studenten een eigen leerdoel met betrekking tot de schooltaalstimulerende strategieën, dat ze op papier aanleverden. In Bijeenkomst 6 leverden de studenten een schriftelijke evaluatie van de interventie in. In de laatste week van de interventie leverden ze een eindproduct in, waarin ze een theoretische verantwoording gaven van hun lesontwerp. Dit eindpro- duct bevatte een paragraaf over het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën. Als laatste is met de drie studenten twee jaar na dato in een interview teruggekeken op de interventie. In het interview is besproken wat er van de interventie is blijven hangen en in hoeverre ze in hun lesgeven nog gebruik maken van schooltaalstimulerende stra- tegieën. De resultaten worden per student beschreven in Paragraaf 9.5.2. Data-analyse De gevonden data zijn geanalyseerd aan de hand van het integratief model van professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002). Professionele groei ontstaat als de domeinen van het model met elkaar worden verbonden door middel van handelen en reflecteren op dat handelen, waarbij het startpunt niet van tevoren vaststaat. Door de analyse aan de hand van het model kan inzicht worden verkregen met betrekking tot het leerproces van de studenten. 9.5.2 Resultaten per student 9.5.2.1 Student A Student A was tijdens de interventie 23 jaar oud. Voor ze begon aan de pabo had ze de opleiding tot onderwijsassistent afgerond. Daar was ze aan begonnen, nadat ze in 5 havo zakte voor het eindexamen, met als doel alsnog een HBO-opleiding pedagogiek te kunnen gaan volgen. Uiteindelijk koos ze ervoor om naar de pabo te gaan. In het eerste jaar scoorde student A voor de verplichte rekentoets een 6 en voor de verplichte taaltoets een 7.3. In de voormeting scoorde student A bij de kennistoets 20 van de 42 stellingen goed; twaalf van die stellingen gingen over schooltaal in het algemeen en acht over school- taalstimulerende strategieën. In de attitudemeting scoorde ze gemiddeld 3.70 op een 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0