Nanke Dokter

178 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 5-punts Likertschaal: op het cognitieve aspect scoorde ze gemiddeld een 4,00 op het affectieve aspect een 3.55 en op het zelfbeeldaspect ook een 3.55. Om het strategiegebruik van student A in de voormeting te illustreren is een gedeel- te van de getranscribeerde vier minuten van de les hier weergegeven (zie Transcript 9.1). In deze les heeft de student een kabouterpop (Kabouter Roel) ingezet, die ze aan de leerlingen van groep 1 en 2 laat vragen om van klein naar groot te gaan staan. Transcript 9.1 Rekeninstructie tijdens de voormeting in groep 1/2 door student A 1 Student A Ik denk, kabouter Roel, dat het slimmer is als we afspreken dat de kleinste, die komt hier staan en de grootste gaat aan die kant staan. 2 Leerling C M is de grootste en N is de een na grootste. 3 Student Dan mag M daar komen staan, samen met N. 4 Leerling Z Ik ben vier. 5 Leerling Y Ik ben vijf. 6 Student Even kijken kabouter Roel. 7 Leerling Z Ik ben vier. 8 Student A B, wie zei jij dat het kleinste was? 9 Leerling B J en A. 10 Leerling C A en J. 11 Student A A en J. 12 Student A Die mogen dan hier komen staan. 13 Student A Dan gaan we eens kijken. 14 Leerling C A is net iets kleiner dan J. 15 Student A Zo, mogen jullie zo gaan staan. 16 Leerling O Jullie zijn even groot. 17 Leerling C Nee, jij kijkt iets naar beneden. 18 Leerling C Kijk, hij gaat zo en hij gaat zo. 19 Leerling C Het is net iets lager. 20 Student A Ja, wie komt er dan na J? 21 Leerling C R! 22 Leerling C R gaat dan daarvoor staan. 23 Leerling Z Ik ben vier hoor! 24 Leerling A Ik ben ook vier. 25 Student A Ik zet kabouter Roel even hier, dan ga ik jullie meehelpen. 26 Student A Eens even kijken. 27 Leerling C Het gaat niet hoeveel. 28 Leerling C Het gaat niet. 29 Leerling C Het gaat niet hoeveel jaar je bent, het gaat dat het, dat het naar klein van groot gaat. 30 Student A Ja, heel goed. 31 Student A L en S kom eens hier.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0