Nanke Dokter

182 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen In het interview dat twee jaar na de interventie met student A is gehouden, noemde ze op de vraag wat ze zich nog herinnert van het aanbod als eerste het strategiekaartje: ‘Dat papiertje heb ik nog steeds. Ja, dit is natuurlijk maar heel klein, maar het geeft mij wel genoeg handvatten om mee aan de slag te gaan in de praktijk . ’ Het kaartje uit de interventie gebruikte ze nog in haar praktijk, waarmee ze laat zien het professioneel handelen in het praktijkdomein blijvend te verbinden met het extern domein. Verder zei ze dat ze nog weet dat er verschillende manieren zijn waarop je taal kunt aanbieden bij kinderen en dat ze een lessenreeks voor rekenen moest maken waarin de strate- gieën terugkwamen. Ze verbindt hier het aanbod van de interventie, die hoort bij het extern domein, met haar kennis over het bevorderen van schooltaalontwikkeling, die hoort bij het persoonlijk domein. Ze wist niet meer of ze dit aanbod anders waardeerde dan het andere aanbod op de pabo. Ze zei hierover: ‘Ik moet zeggen dat ik even niet weet of er verschil zat met andere keren dat we aanbod kregen van andere vakken of andere thema’s. Ik moet zeggen dat ik het aanbod op de pabo altijd prima heb gevonden.’ (Interview Student A, 9-12-2019) Dit bleek ook uit de acht die ze het aanbod gaf bij de evaluatie. Over het bewust handelen en reflecteren waarmee het persoonlijk domein en het praktijkdomein werden verbonden, is aan de student gevraagd wat ze vond van het filmen van zichzelf. Hierop antwoordde student A dat ze dit waardevol vond: ‘Dat was voor het eerst dat ik zo kritisch naar mezelf ben gaan kijken en kort na dit OGP werd ik door de IB’er op school gevraagd of ze mij mocht filmen en toen heb ik direct ja gezegd, want ik merk echt een meerwaarde van het gefilmd worden. Je kijkt dan op een andere manier naar jezelf. Als jij een les hebt gegeven dan blijven er een paar dingen hangen waarvan je dacht, oh, dat ging heel slecht of dat ging heel goed. En als jij het helemaal terug gaat kijken én je ziet hoe jij voor de klas staat, en dan ben je ook kritisch, van is dit hoe ik mezelf voor de klas zie staan, is dit hoe ik voor de klas wil staan, en je ziet ook heel veel dingen die je tijdens de les niet ziet. Ik kan me nog herinneren dat jij dat zei over het op een rij zetten van de kleuters en dat een jongetje steeds zei “ik ben al vier”. Ik heb laatst hetzelfde gedaan in groep 3, twee jaar later, en toen heb ik het wel anders aangepakt. Toen merkte ik wel dat het didactisch gezien steviger in elkaar stak wat ik aan het doen was.’ (Interview Student A, 9-12-2019) Hiermee liet student A zien dat ze haar handelen bewust heeft veranderd na er kritisch op gereflecteerd te hebben. Ze creëert hiermee een duurzame verbinding tussen het praktijkdomein en het persoonlijk domein. Ook door het stellen van een persoonlijk leerdoel tijdens de interventie liet ze zien bewust te handelen met betrekking tot de schooltaalstimulerende strategieën. Student A gaf in het interview aan dat ze in de jaren na de interventie ook bewust schooltaalstimulerende strategieën inzette. Ze zei daarover: ‘Volgens mij heb ik die schooltaalstrategieën ook nog de rest van de tweede sowieso in de lesvoorbereidingen vermeld, kan zelfs zijn dat ik dat in de derde ook heb gedaan. Nu maak ik niet echt lesvoorbereidingen meer en zet ik ze niet erin,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0