Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 183 maar ik ben me wel ervan bewust als ik een les geef dat ik daar aandacht aan besteed. En al doe ik er maar één in een les, ik heb er wel naar gekeken.’ (Interview Student A, 9-12-2019) Met betrekking tot de rekenlessen die ze nu geeft noemde student A als effect dat ze nog steeds taalbewust handelde: ‘Als ik rekenen aan het geven ben dan probeer ik er ook op te letten, nu moeten ze plus of min leren, maar dan vertel ik ook dat je dat kan zeggen als erbij of eraf of als meer of minder. Ik probeer dan zoveel mogelijk aspecten van taal daarin terug te laten komen.’ (Interview Student A, 9-12-2019) Ook tijdens andere lessen dan de rekenlessen handelde ze meer taalbewust. Op de vraag over wat ze heeft geleerd door de interventie antwoordde ze: ‘Mijn visie voor taal is: taal zit overal in. Dus als jij veel aandacht besteedt aan taal, als jij rekenles geeft, besteed je ook aandacht aan taal. Dat is de basis voor je onder- wijs. Dat vind ik echt, toevallig kreeg ik dat laatst nog als feedback. Toen heb ik een levoles [les levensbeschouwelijke vorming; ND] gegeven en toen zei mijn mentor “Je bent je heel bewust van wat jij vraagt aan die kinderen en hoe jij dat vraagt”. Ik denk ook echt na bij welk kind ik wat kan vragen en ik probeer ze ook uit te dagen. De kinderen snappen dan de context wel, maar dan probeer ik moeilijkere woorden te gebruiken om ze zo toch te prikkelen en in aanraking te laten komen met woor- den die ze misschien nog niet kennen. Ik heb mijn schooltaalstimulerende strate- gieën ook al deels verwerkt in mijn visie die we straks moeten pitchen [in de af- studeerfase moeten studenten hun visie op onderwijs verwoorden, ND]. En het is niet dat ik bij iedere les het kaartje erbij pak, maar ik ben me daardoor wel bewuster geworden van hoe dat je soms iets aan kinderen vraagt.’ (Interview Student A, 9-12-2019) Uit deze reactie blijkt dat het professioneel handelen bij student A blijvend verbonden is aan het domein van de consequenties: de leeruitkomsten van de leerlingen zijn voor haar verbonden aan haar professioneel handelen in de praktijk, getuige de opmerking ‘ik denk echt na bij elk kind wat ik kan vragen en ik probeer ze ook uit te dagen’. Ze verbond dit direct aan de inhouden van de interventie. De opmerking van haar mentor liet zien dat student A de leerresultaten van de leerlingen, passend bij het domein van consequenties, gebruikte bij het bepalen van haar visie, passend bij het persoonlijk domein. Naast een inhoudelijk effect heeft de interventie ook effect gehad door het inzetten van filmfragmenten waarop gereflecteerd moest worden. Student A gaf op de vraag wat ze vond van het filmen van zichzelf aan dat ze dit nog steeds een fijne manier vond om mee te leren: ‘We hebben ook beeldbegeleiding op stage nu en mijn mentor had het afgezegd, die zei dat hoeft niet bij A, die weet wel hoe het moet. Toen heb ik gezegd dat ik het wel graag wilde, want zelfs als je tien, of twintig of veertig jaar in het onderwijs staat, je blijft leren, het onderwijs verandert. Ik denk dat het wel meerwaarde heeft dat je 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0