Nanke Dokter

184 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen een paar keer per jaar een stukje van een les filmt, daar kun je al zoveel uithalen.’ (Interview Student A, 9-12-2019) Hiermee liet ze zien het praktijkdomein blijvend te verbinden met het domein van de consequenties, dit keer voor haar eigen ontwikkeling. Ook verbond ze haar professio- neel handelen met het persoonlijk domein: ze reflecteerde graag om te leren. Een overzicht van het hierboven beschreven leerproces van student A is in beeld gebracht in Figuur 9.6. De verbindingen die de student tijdens de interventie en in de twee daaropvolgende jaren zegt te hebben gelegd en het domein vanuit waar het leer- proces is gestart, zijn aangegeven met kleur. De pijlen geven daarbij het handelen (pijl met dichte lijn) en reflecteren (pijl met stippellijn) weer. Student A heeft aan de interventie meegedaan zoals deze was bedoeld. In de nameting is bij student A in de kennismeting een vooruitgang te zien en bij de attitudemeting is groei te zien bij het cognitieve en affectieve aspect, maar bij het zelfbeeldaspect is een daling zichtbaar. Het lijkt erop dat ze zich meer bewust werd van haar geringe be- kwaamheid bij bepaalde strategieën, waardoor deze score lager is geworden. Student A laat in het interview zien veel geleerd te hebben van de interventie. De schooltaal- stimulerende strategieën past ze nog steeds toe en het bewust handelen en daarop reflecteren door middel van het filmen van de eigen praktijk ziet zij als een waardevolle manier om te gebruiken bij het leren. Uit de analyse aan de hand van het model van integratieve professionele ontwikkeling blijkt dat student A alle domeinen van het model met elkaar verbindt en uit haar uitspraken blijkt dat er meer blijvende verande- ringen hebben plaatsgevonden. Volgens de theorie van Clarke en Hollingsworth (2002) betekent dit dat student A tot professionele groei is gekomen door de interventie. Figuur 9.6 Leerproces van student A aan de hand van het model integratieve professionele groei Externe bron van informatie of stimulans Kennis, overtuigingen en attitude Professioneel handelen, toepassing Resultaten, uitkomsten Praktijkdomein Persoonlijk domein Domein van consequenties Extern domein handelen reflectie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0