Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 185 9.5.2.2 Student B Student B was tijdens de interventie 18 jaar oud. Direct na de havo is ze gestart met de pabo. In het eerste jaar scoorde student B voor de verplichte rekentoets een 7 en voor de verplichte taaltoets een 9.8. In de voormeting scoorde student B bij de kennistoets 19 van de 42 stellingen goed; daarvan gingen er dertien over schooltaal in het algemeen en zes over schooltaal- stimulerende strategieën. In de attitudemeting scoorde ze gemiddeld 3.52 op een 5-punts Likertschaal: op het cognitieve aspect scoorde ze gemiddeld een 3.64, op het affectieve aspect een 3.27 en op het zelfbeeldaspect een 3.64. Om het schooltaalstimulerende strategiegebruik van student B in de voormeting te illustreren is een gedeelte van de getranscribeerde vier minuten van de les hier weer- gegeven (zie Transcript 9.3). De student legt hierin aan de leerlingen van groep 6 uit hoe ze een driedimensionaal bouwsel in een plat vlak kunnen weergeven. Daarvoor heeft ze bij de leerlingen die in groepjes zitten een bouwwerk met verschillend ge- kleurde vlakjes neergezet. Het bouwwerk staat ook zonder kleuren op het bord gete- kend. Ze legt klassikaal uit wat nu de bedoeling is. Transcript 9.3 Rekeninstructie tijdens de voormeting in groep 6 door student B 1 Student B Dit vakje hier in dit hoekje, welke kleur krijgt die? 2 Student B K? 3 Student B Als je er zo tegenaan kijkt. 4 Student B Welke kleur krijgt dit vakje? 5 Leerling K Rood. 6 Student B Rood. 7 Student B Ik heb geen rood, dus ik schrijf even rood. 8 Student B Het vakje daarnaast, T, welke kleur krijgt die? 9 Leerling T Ook rood. 10 Student B Die krijgt ook de kleur rood. 11 Student B Die daarnaast S? 12 Leerling S Ook rood. 13 Student B Ook rood. 14 Student B Dus deze moet je even rood kleuren. In dit transcript is te zien dat de student vaak de uitingen van de leerlingen herhaalt, in dit geval meestal de kleur die het kind noemt (in regel 6, 10, 13). Dit deed ze in het totale fragment van vier minuten dertien keer (van de vijftien op productie gerichte strategieën die ze inzet). Daarnaast wijst ze het vakje aan in het bouwwerk op het digibord, waarmee ze visualiseert. Dit deed ze in totaal tien keer van de in totaal veertien op begrip gerichte strategieën die ze inzet. Ze zette drie verschillende strate- gieën gericht op begrip in en ook drie gericht op productie. De strategieën waren met name power down gericht (veertien keer power down ; twee keer power up ). 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0