Nanke Dokter

186 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Bij het analyseren van het eigen filmfragment in Bijeenkomst 5 heeft student B alleen een analyse uitgevoerd en geen expliciete doelen geformuleerd. De analyse is summier: bij twee strategieën (‘herhalen van correcte uiting van leerling’ en ‘visualiseren’) staat door middel van een voorbeeld beschreven hoe de strategie te zien is tijdens haar videofragment. Uit de evaluatie bleek dat student B bij alle bijeenkomsten aanwezig is geweest. Ze waardeerde het aanbod met een 7 en haar eigen betrokkenheid bij het aanbod gaf ze ook een 7. Vijf van de vijftien vragen in de evaluatie scoorde ze bovengemiddeld; de enige 5 die ze gaf staat bij het samenwerken met klasgenoten. Ze scoorde nergens lager dan een 3. Over het algemeen laat ze een positieve houding zien ten opzichte van de interventie. In de verantwoording van student B is duidelijk gebruik gemaakt van het filmpje op de site over het belang van schooltaal. De tekst die te horen is in het filmpje kwam soms letterlijk terug in haar verantwoording. ‘Het soort taalgebruik dat je gebruikt hangt af van het onderwerp, de situatie en degenen met wie je praat. De situatie waarin je je bevindt, is bepalend voor de soort taal die je gebruikt. Per situatie moet je uit alle taal die je kent de meest passende vorm kiezen. Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Praten over getallen in een rekenles vraagt namelijk om een ander soort taalgebruik dan praten over getallen thuis. Leerlingen leren thuis geen schooltaal en dit hebben zij toch nodig om de leraar te begrijpen en te laten zien dat zij het begrijpen. Leerlingen presteren beter als zij schooltaal goed beheersen. Daarom is het belangrijk dat de leraar veel schooltaal gebruikt, leerlingen helpt met het begrijpen van de gebruikte schooltaal en hen stimuleert om er zelf mee te oefenen. Er zijn verschillende vormen van schooltaalstimulerend gedrag om schooltaal te gebruiken. Deze zijn gericht op be- grip en productie van schooltaal (Dokter, z.j.).’ (Eindproduct Student B, 24-1-2018, p. 60) Over haar eigen leerproces schreef student B niets. Wel schreef ze dat ze in haar lessen- reeks voor rekenen veel van de strategieën heeft gebruikt. Ze transcribeerde drie situaties uit haar eigen praktijk en analyseerde haar eigen gebruik van schooltaal- stimulerende strategieën hierin. De link naar de bijbehorende filmfragmenten stond ook in haar eindproduct. Situatie 1: Hoe spreek je een breuk uit? Je spreekt deze breuk uit als drie achtste. Wat betekent dat dan? Dat streepje kun je eigenlijk een beetje vervangen door ‘van de’. Die twee woordjes. ‘Van de’. Hier staat nu, drie van de acht. Dat betekent dat drie van de acht, daar is iets mee. Die zijn opgegeten, verkocht, gekleurd in dit geval. Dus op het plaatje hiernaast zijn er drie van de acht – drie achtste – stukjes roze gekleurd.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0