Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 189 strategieën gericht op begrip en gebruikte ze vier van de zes op productie gerichte strategieën. De meeste strategieën zijn power down gericht (38 keer in de nameting tegenover veertien keer in de voormeting); toch zet student B in de nameting ook meer power up strategieën in dan in de voormeting (dertien keer in de nameting tegenover twee keer in de voormeting). Op de vraag tijdens het interview over wat student B zich nog herinnert van het interventieprogramma zei ze: ‘We hadden toen twee groepen en we kregen allebei op een andere manier aanbod en toen ging het bij ons vooral om schooltaalstimulerende strategieën. Die hebben we toen moeten inzetten en daar heb ik toen een filmpje van gemaakt ooit, volgens mij. Dat was het eigenlijk wel. Oh, we kregen zo’n kaartje dat weet ik ook nog wel, zo’n gelamineerd kaartje.’ (Interview Student B, 9-12-2019) Over het verloop van de interventie zei ze dat haar groep het vreemd vond dat zij een ander aanbod kregen dan de andere groep. Ze zei daarover: ‘We snapten er niets van, maar ik vond het wel interessant met die schooltaalwoor- den om me daarin te verdiepen. Ik heb een rekenles gegeven die ik daarna geana- lyseerd heb op die strategieën en die heb ik toen in een filmpje, heb ik steeds onder gezet welke strategie ik op dat moment liet zien.’ (Interview Student B, 9-12-2019) Het gebruiken van film om op het eigen handelen te reflecteren vond ze niet vervelend, maar ze zei erover: ‘Filmen van mezelf is niet erg, maar het terugkijken! Op een gegeven moment heb je niet meer door dat die camera daar staat, tenminste ik niet. Maar als ik dan dat filmpje moet terugkijken. Je eigen stem klinkt heel raar en je ziet allerlei dingen die je niet ziet als je lesgeeft.’ (Interview Student B, 9-12-2019) Ze zag ook de voordelen van het gebruiken van filmanalyses. ‘Filmlessen terugzien: vind ik interessant. Ik kijk ook naar mezelf. Ik denk dat als je de filmles pakt dat er zeker wel verschillen te zien zijn. Gaat geleidelijk, als je ze naast elkaar afspeelt is het wel duidelijk denk ik.’ (Interview Student B, 9-12-2019) Student B ging niet echt in op het reflecteren op het eigen handelen naar aanleiding van haar eigen filmfragment tijdens de interventie. Op de vraag wat ze geleerd heeft van de interventie zei ze: ‘Dat het wel belangrijk is om leerlingen ook die schooltaalwoorden aan te leren omdat ze misschien wel goed kunnen rekenen, maar ze niet begrijpen wat wij uit- leggen en dat ze het dan ook moeilijk kunnen verwoorden voor zichzelf wat ze be- grijpen en wat niet.’ (Interview Student B, 9-12-2019) In dit antwoord komt letterlijk het argument terug dat in het filmpje over het belang van schooltaalstimulerende strategieën op de site te zien is en dat student B heeft beschreven in haar product. In haar kennis, dus haar persoonlijk domein, lijkt dit 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0