Nanke Dokter

190 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen blijvend te zijn veranderd. Op de vraag of ze nog iets deed met het aanbod zei ze dat dit niet het geval is: ‘Niet echt eigenlijk. Het is misschien niet het gewenste antwoord. Misschien was het toch een te korte periode dat we daar mee bezig zijn geweest. Daarna komt er weer een ander thema met andere zorgen en stressfactoren. En dan verdwijnt het meer naar de achtergrond. Als we er gedurende de pabo, dat daar vaker weer even was teruggepakt waren we er misschien bewuster mee bezig geweest.’ (Interview Student B, 9-12-2019) Het handelen in het praktijkdomein lijkt dus niet blijvend te zijn veranderd. Nadat ze de strategieën allemaal even had bekeken op het strategiekaartje concludeerde ze dat ze alle strategieën nog gebruikt in de lessen. Ze zei hierover: ‘Ik denk dat ik echt heel veel herhaal tijdens mijn lessen als ik dit zo lees. Ook dingen, zoals bij dat cijferend optellen, eerst in Jip en Janneketaal, dan cijferend optellen noemen, en dan later nog een keer daarop terugpakken van: we hebben in deze rekenles cijferend optellen geleerd, dat nog even een keer herhalen. Of net andersom natuurlijk. Dat doe ik ook veel. […] Het heeft toch effect gehad!’ (Inter- view Student B, 9-12-2019) Student B gaf als eindconclusie mee dat ze niet taalbewuster rekenles is gaan geven, maar dat ze onbewust toch veel deed: ‘Eigenlijk wist ik niks meer van al deze dingen. Maar ik denk dat het echt onbewust gaat bij mij. Ik herhaal onbewust. Het is een beetje aanvoelen, als ze me allemaal aan lopen te gapen dan trek ik toch wel snel de conclusie dat het iets te moeilijk is en dan ga je het in Jip en Janneketaal uitleggen. Dan denk ik niet direct terug aan dit kaartje, die link leg ik dan niet.’ (Interview Student B, 9-12-2019) Later gaf ze nog aan dat ze het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën wel belangrijk vindt, maar dat ze er niet bewust mee bezig was. ‘Ik denk niet ik zal eens even vragen preciezer te formuleren. Wel belangrijk, maar ik doe het onbewust, leg niet de link met dat ik dan schooltaal aan het stimuleren ben.’ (Interview Student B, 9-12-2019) In haar antwoorden laat student B zien de domeinen met name te hebben verbonden door tijdens de interventie te reflecteren op haar ervaringen met het inzetten van de schooltaalstimulerende strategieën. Ze heeft niet veel bewust gehandeld, behalve bij het inzetten van het strategiekaartje in de stage. In Figuur 9.7 is het leerproces van student B weergegeven. De verbindingen die de student tijdens de interventie en in de twee daaropvolgende jaren zegt te hebben gelegd en het domein vanuit waar het leer- proces is gestart, zijn aangegeven met kleur. De pijlen geven daarbij het handelen (pijl met dichte lijn) en reflecteren (pijl met stippellijn) weer. Student B heeft bij de interventie goed meegedaan, ze was positief over het aanbod en over het filmen van zichzelf. Bij de nameting scoorde ze hoger bij kennis en bij attitude.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0