Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 191 Ook varieerde ze meer bij het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën en zette ze deze ook vaker in. Ze heeft tijdens de interventie een analyse gemaakt van haar eigen schooltaalstimulerende strategieën tijdens de rekenles, die ze ook beschreven heeft in haar eindproduct. Ze heeft zich daarbij geen persoonlijke doelen gesteld. Na de inter- ventie heeft ze de strategieën niet meer bewust ingezet. Onbewust bleef ze wel een aantal strategieën inzetten tijdens haar lessen. Student B heeft de domeinen van het integratief model voor professionele groei met name verbonden door te reflecteren op haar handelen, ze is niet bewust haar handelen gaan veranderen. Uit de uitspraken van student B tijdens het interview blijkt dat de meer blijvende veranderingen met name hebben plaatsgevonden op het gebied van het persoonlijk domein: ze beschrijft waar- om ze het belangrijk vindt om leerlingen schooltaalwoorden aan te leren en gebruikt daarbij bijna letterlijk de argumentatie uit de materialen van de interventie. Figuur 9.7 Leerproces van student B aan de hand van het model integratieve professionele groei 9.5.2.3 Student C Student C was tijdens de interventie 18 jaar oud. Ze is direct na de havo begonnen aan de pabo. In het eerste jaar scoorde student C voor de verplichte rekentoets een 6.3 en voor de verplichte taaltoets een 8.9. In de voormeting scoorde student C bij de kennistoets 23 van de 42 stellingen goed; daarvan gingen er dertien over schooltaal in het algemeen en tien over schooltaal- stimulerende strategieën. In de attitudemeting scoorde ze gemiddeld 3.45 op een 5-punts Likertschaal: op het cognitieve aspect scoorde ze gemiddeld een 3.73, op het affectieve aspect een 3.18 en op het zelfbeeldaspect een 3.45. Externe bron van informatie of stimulans Kennis, overtuigingen en attitude Professioneel handelen, toepassing Resultaten, uitkomsten Praktijkdomein Persoonlijk domein Domein van consequenties Extern domein handelen reflectie 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0