Nanke Dokter

192 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Om het strategiegebruik van student C in de voormeting te illustreren is in Tran- script 9.5 een gedeelte van de getranscribeerde vier minuten van de les weergegeven. In deze les aan groep 3 staat de getallenlijn centraal en bespreekt de student met de leerlingen waar bepaalde getallen op een getallenlijn horen te staan. Transcript 9.5 Rekeninstructie tijdens de voormeting in groep 3/4 door student C 1 Student C En die moeten we allemaal op een plek zetten op de getallenlijn. 2 Student C Dus de 0 die staat hier al voorgedaan. 3 Student C De 1 ook. 4 Student C Maar waar zou de 2 dan moeten? 5 Student C I? 6 Leerling I Met een lijntje bij de 1. 7 Student C Bij de 1? 8 Leerling I Naast. 9 Student C Heel goed I, naast de 1. 10 Student C En de 3? L? 11 Leerling L Ehm, naast de 2. 12 Student C Naast de 2, heel goed. 13 Student C En de 4? 14 Student C S? 15 Leerling S Naast de 3. 16 Student C Naast de 3, heel goed. Opvallend tijdens deze instructie is dat de student gericht leek op het begrip van het woord naast . Ze herhaalt bij regel 9, 12 en 16 letterlijk de leerling. Dit doet ze in het totale fragment zeven van de twintig keer dat ze een schooltaalstimulerende strategie gebruikt gericht op productie. Een andere strategie die ze vaak inzet is het ‘vragen preciezer te formuleren’. De schooltaalstimulerende strategie ‘visualiseren’ komt in het fragment in totaal zeventien keer voor. Dat komt omdat ze op het digibord een streep van het getal naar de juiste plek op de getallenlijn zet, iedere keer dat ze bevestigend antwoordt op een opmerking van een leerling. Student C gebruikt in deze voormeting 23 keer een strategie die power down gericht is naast 14 keer een power up strategie. In de analyse van het eigen filmfragment schreef student C bij ‘vragen preciezer te formuleren’: ‘deed ik niet, volgende les meer aandacht aan besteden’. Daarnaast noemde ze bij drie strategieën (‘aanwijzingen geven’, ‘prikkelende opmerkingen maken’ en ‘herhalen van correcte uiting van leerling’) voorbeelden uit haar video- fragment. Als persoonlijk leerdoel stelde ze te willen werken aan de strategie ‘vragen preciezer te formuleren’. Ook stelde ze een doel dat meer gericht is op het geven van procesgerichte feedback: ‘Vragen aan de kinderen hoe ze tot het antwoord komen’ (Eindproduct Student C, januari 2018).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0