Nanke Dokter

196 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen ‘Aanwijzingen geven en prikkelende opmerkingen maken, dat is vooral het stukje dat ze het Nederlands nog niet helemaal beheersen. Ik zie dat ze het wel weten, maar er niet uitkomen in het Nederlands. Dan geef ik de eerste stap, of ik geef de Nederlandse woorden die kunnen helpen en dan zeggen ze, oh, dan weet ik het. Of ik laat ze naar voren in de klas komen en dan werken ze het uit, zodat ik zie ze snappen het, het is vooral de taalbarrière die ze tegenhoudt. Dat doe ik niet echt tijdens de rekenlessen, maar wel tijdens andere lessen. Vooral tijdens aardrijks- kunde en geschiedenis. Dat ik zie dat ze het wel uitleggen, maar dat ik wil dat ze de termen gaan gebruiken die we geleerd hebben. Dat ik wil dat ze daar iets over zeggen of een opmerking over maken en dan komen ze wel tot dat begrip.’ (Interview Student C, 9-12-2019) Op de vraag of ze denkt dat ze meer taalbewust rekenles geeft, antwoordde ze: ‘Ja, dat wel. Ik denk, eigenlijk komt dat ook door de lessen dat we hiermee bezig zijn geweest, dat je erover na bent gaan denken en dat je dat tijdens je lessen gaat toepassen. En na een tijdje, nu had ik het ook niet meer in de gaten dat je het bewust toepaste, maar als je dan gaat kijken, dan doe je al best wel veel.’ (Interview Student C, 9-12-2019) Student C gaf meerdere keren aan dat er blijvende veranderingen hebben plaatsge- vonden, met name door het leerresultaat dat ze zag bij de leerlingen na het inzetten van de schooltaalstimulerende strategieën. Student C gaf aan bewust te handelen en ze reflecteerde op haar handelen. Daarmee verbond ze meerdere domeinen met elkaar. Het leerproces van student C is zichtbaar gemaakt in Figuur 9.8. Ook hierbij zijn de verbindingen die de student tijdens de interventie en in de twee daaropvolgende jaren zegt te hebben gelegd en het domein vanuit waar het leerproces is gestart, aangegeven met kleur. De pijlen geven daarbij het handelen (pijl met dichte lijn) en reflecteren (pijl met stippellijn) weer. Bij student C is te zien dat de keuze om toch aandacht te besteden aan het leren van schooltaalstimulerende strategieën tot stand kwam nadat ze in het filmpje dat ze maakte voor de nameting zag dat de leerlingen hun wiskundig denken anders gingen verwoorden. Hierdoor besloot ze dat ze er toch meer over wilde leren. Tijdens de inter- ventie stonden de strategieën volgens haar te los van de rest van het thema. In de nameting was te zien dat de kennis van student C was toegenomen na de interven- tieperiode maar op de attitudemeting scoorde ze lager, met name op het cognitieve en zelfbeeldaspect. In de evaluatie was te zien dat ze niet heel positief was over de inter- ventie, maar in het interview geeft ze aan toch veel te hebben geleerd. Het startpunt van het leerproces ligt bij student C duidelijk bij het domein van de consequenties. Uit de data, met name uit het interview, blijkt dat nagenoeg alle domeinen van het integra- tief model voor professionele groei door het bewuste handelen en de reflectie blijvend met elkaar werden verbonden. Daarmee laat student C professionele groei zien.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0