Nanke Dokter

De effectiviteit van de interventie 197 Figuur 9.8 Leerproces van student C aan de hand van het model integratieve professionele groei 9.5.3 Samenvattend Drie studenten hebben aan de interventie meegedaan zoals deze was bedoeld. Ge- gevens van deze drie studenten zijn nader geanalyseerd om een antwoord te vinden op de vraag hoe het leerproces is verlopen en wat het effect is van de interventie bij studenten die alle opdrachten hebben uitgevoerd . Bij alle drie de studenten is het proces anders verlopen. Student A werd door de interventie gestimuleerd om schooltaalstimulerende strategieën te leren toepassen. Haar leerproces startte vanuit het externe domein. Na de interventie ging ze zelf door met het zich eigen maken van de strategieën. Student B werd minder getriggerd om er blijvend aan te gaan werken, ze gaf aan dat dit te maken had met de geringe tijd waarin aandacht werd gegeven aan het onderwerp. Haar leerproces met betrekking tot de schooltaalstimulerende strategieën stopte na afloop van de interventie. Het leerproces van student C is na de interventie pas echt gestart: door een analyse van het leerling- gedrag in haar filmpje van de nameting ging ze het belang inzien van het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën tijdens de rekenles. Het startpunt van het leer- proces is bij haar het leren van de leerlingen geweest, wat valt onder het domein van de consequenties. Alle drie de studenten zijn veranderd in het persoonlijke domein: hun attitude veranderde en hun kennis nam toe. In het praktijkdomein hebben alle drie de studenten gewerkt aan het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën. Ze analyseerden allemaal hun eigen schooltaalstimulerende strategiegebruik tijdens de rekenles maar alleen student A en student C stelden aan de hand van de analyse een eigen leerdoel. In haar eindproduct laat student A zien dat ze opnieuw haar eigen Externe bron van informatie of stimulans Kennis, overtuigingen en attitude Professioneel handelen, toepassing Resultaten, uitkomsten Praktijkdomein Persoonlijk domein Domein van consequenties Extern domein handelen reflectie 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0