Nanke Dokter

Hoofdstuk 10 Conclusies In Deel 2 van dit proefschrift werden de effecten van een interventie voor pabo- studenten gericht op het aanleren van schooltaalstimulerend gedrag onderzocht. Er werd aan de hand van meerdere reviewstudies een aantal ontwerpcriteria vastgesteld waaraan effectieve professionaliseringsprogramma’s voor leraren voldoen. Aan de hand van deze ontwerpcriteria werd een interventie ontworpen die aansloot op het bestaande aanbod van de opleiding. De interventie werd uitgevoerd bij een groep van 37 pabostudenten in het tweede jaar van hun opleiding. Daarnaast was er een vergelijkbare controlegroep van 36 pabostudenten die een ander programma kregen. De studenten werden at random toegewezen aan de experimentele groep en de controlegroep. De uitvoering en de effecten van de interventie werden onderzocht bij zowel de totale groep studenten als bij drie studenten afzonderlijk die het onderwijs- programma van de interventie – anders dan de meeste andere studenten – precies hebben doorlopen zoals was bedoeld. In dit hoofdstuk worden de belangrijkste conclusies van het onderzoek op een rijtje gezet. 10.1 Inleiding De in Deel 1 gepresenteerde empirische bevindingen met betrekking tot schooltaal- stimulerend gedrag van leraren basisonderwijs, betroffen de kansrijkheid van de gekozen werkvormen tijdens de rekeninstructie, de mate van gebruik van de vijf hoofdkenmerken van schooltaal in het aanbod van de leraar zelf, en de mate waarin schooltaalstimulerende strategieën door de leraar werden ingezet. Tussen het door de leraar vertoonde schooltaalstimulerende gedrag en leraarkenmerken, achtergrond- en contextfactoren kon weinig samenhang worden gevonden. Dit betekent dat alleen aandacht besteden aan kennis, attitude of vaardigheden in de opleiding, geen garantie is voor schooltaalbevorderend gedrag van pabo-studenten. In Deel 2 van het onder- zoek is onderzocht hoe deze inzichten konden worden ingezet voor de ontwikkeling van een interventieprogramma op de pabo, gericht op de bevordering van schooltaal- stimulerend gedrag van (aanstaande) leraren basisonderwijs, en zijn de effecten van dat programma onderzocht. De vraag die centraal stond in dit deel van het onderzoek luidde: Hoe kunnen aanstaande leraren basisonderwijs effectief worden opgeleid in het inzetten van schooltaalstimulerend gedrag tijdens de rekeninstructie? 10

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0