Nanke Dokter

206 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen domein en het domein van de consequenties, maar de verbindingen tussen de drie domeinen die in de beroepswereld van de (aanstaande) leraar liggen werden slechts gedeeltelijk gelegd: de student reflecteerde wel, maar liet niet zien bewust te zijn gaan handelen. Uit het interview bleek dat de interventie wel had geleid tot blijvende veranderingen in haar persoonlijke domein en in het praktijkdomein, wat volgens het model van Clarke en Hollingsworth (2002) betekent dat ook deze student door de interventie professionele groei heeft gerealiseerd. 10.5 Samenvattend Om te onderzoeken hoe aanstaande leraren basisonderwijs effectief kunnen worden opgeleid in het inzetten van schooltaalstimulerend gedrag tijdens de rekeninstructie werd aan de hand van tien ontwerpcriteria, die uit onderzoek naar kenmerken van effectieve professionaliseringstrajecten werden vastgesteld, een interventie ontwikkeld en uitgevoerd. De effecten van de interventie zijn onderzocht aan de hand van het model van integratieve professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002). Voor het bepalen van de focus van de interventie is gebruik gemaakt van de bevindingen uit Deel 1 van dit proefschrift. Het accent van de interventie werd gelegd op het aanleren en inoefenen van schooltaalstimulerende strategieën. Bewust handelen en reflecteren werden in de interventie geoperationaliseerd doordat de studenten gevraagd werd te filmen hoe ze schooltaalstimulerende strategieën inzetten tijdens de rekeninstructie in hun eigen stagepraktijk, waarna ze op de opleiding samen met klasgenoten op hun eigen schooltaalstimulerende strategieën reflecteerden. De metingen van de kennis over schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën en de attitudemeting lieten geen significante verschillen zien tussen de experimentele groep en de controlegroep, waarmee er geen effect te zien is van de interventie in het persoonlijke domein van de studenten. In het praktijkdomein werd wel een effect gevonden: studenten uit de experimentele groep lieten een significant grotere variatie zien in het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën tijdens de rekeninstructie dan studenten van de controlegroep. Een kanttekening hierbij is wel dat er maar weinig studenten film- materiaal aanleverden waar de resultaten op gebaseerd konden worden. In het domein van de consequenties is gevraagd naar ervaren effecten van de docent en de studenten. De docent gaf aan dat de studenten meer taalbewust leken te zijn tijdens de rekeninstructie. Studenten die aangaven meer betrokken te zijn bij het aanbod van de interventie en studenten die het aanbod hoger waardeerden gaven vaker aan meer kennis over schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën te hebben verworven. Hoge betrokkenheid hing ook samen met een hogere score op inzien van het belang van het gebruik van de strategieën en hoge waardering hing samen met het beter weten hoe de strategieën in te zetten bij het geven van de rekeninstructie. De gemiddelde score voor betrokkenheid was een 6.8, de studenten waardeerden de interventie gemiddeld met een 7.1. De betrokkenheid en waardering van de studenten varieerden. De effectmeting kan beïnvloed zijn door het gegeven dat niet alle studenten aan de interventie hebben meegedaan zoals deze was beoogd. Daarom zijn de resultaten van

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0