Nanke Dokter

Schoolse taalvaardigheid 23 correctheid ervan te benadrukken. Binnen revoicing komen dus verschillende strate- gieën voor waartussen de leraar kan en moet pendelen. Als in het overzicht van schooltaalstimulerende strategieën in Tabel 1.4 de strate- gieën worden geselecteerd die gericht zijn op de mondelinge schooltaalontwikkeling van de leerlingen, blijven er twaalf strategieën over (zie Tabel 1.6). Tabel 1.6 Schooltaalstimulerende strategieën gericht op schooltaalbegrip en op schooltaalproduc- tie van leerlingen Schooltaalstimulerende strategieën Strategieën gericht op schooltaalbegrip van leerlingen 1 Hardopdenkend voordoen ( modeling ) 2 Betekenis geven (semantiseren) 3 Verbeterd herhalen van eigen taalgebruik ( recasting ) 4 Herhalen van eigen correct taalgebruik 5 10. Herformuleren van eigen taalgebruik 11. 6 12. Visualiseren Strategieën gericht op schooltaalproductie door leerlingen 1 Vragen om preciezer te formuleren 2 Aanwijzingen geven 3 Prikkelende opmerkingen maken 4 Verbeterd herhalen van uiting van leerling 5 10. Herhalen van correcte uiting van leerling 11. 6 12. Herformuleren van uiting van leerling Leraren kunnen hun leerlingen helpen bij het begrijpen van de door hen gebruikte schooltaal door gebruik te maken van zes strategieën: ze kunnen hardopdenkend voordoen welk taalregister ze gebruiken en waarom ze kiezen voor dat register (strategie 1). Ze kunnen leerlingen helpen door betekenis te geven aan de schooltaal die ze gebruiken (strategie 2). Leraren kunnen ook schooltaaluitingen benadrukken door deze te herhalen. Dat kan op drie manieren: de leraar kan zijn eigen taalgebruik verbeterd herhalen (strategie 3), hij kan zijn eigen correcte taalgebruik benadrukken door het nog eens exact te herhalen (strategie 4) en hij kan begrip stimuleren door schooltalige uitingen te herformuleren naar simpelere uitingen of door uitingen van hetzelfde niveau (strategie 5). Als laatste strategie kan de leraar de gebruikte schooltaal visualiseren met beelden, gebaren of mimiek (strategie 6). Als leraren de schooltaal- productie van hun leerlingen willen stimuleren, kunnen ze ook zes strategieën inzetten: ze kunnen aan de leerling vragen om meer precies te verwoorden wat hij bedoelt (strategie 1). Ze kunnen leerlingen stimuleren schooltaal te formuleren door aan- wijzingen te geven gericht op specifieke taalaspecten, zodat de leerling weet in welke richting hij het moet zoeken (strategie 2). Leraren kunnen prikkelende opmerkingen maken, bijvoorbeeld door het tegengestelde te beweren van wat een leerling zegt, zodat aan die leerling taal wordt ontlokt over wat er wel wordt bedoeld (strategie 3). Verder kunnen leraren uitingen van de leerling verbeterd herhalen (strategie 4), correct gebruikte schooltaal van de leerling benadrukken door deze exact te herhalen (strategie 1

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0