Nanke Dokter

240 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen De onderstaande uitspraken gaan over de rekeninstructie. Geef aan in welke mate je het onderstaande belangrijk vindt door het bijbehorende rondje te vullen. Deel C Helemaal niet belangrijk Heel belangrijk (1) (2) (3) (4) (5) 1 Van te voren woorden uitzoeken die je gaat behandelen in de rekenles. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 2 Hardopdenkend voordoen hoe leerlingen een som uit de tekst moeten halen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 3 Tijdens de rekeninstructie moeilijke woorden uitleggen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 4 Uitspraken van leerlingen verbeterd herhalen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 5 De leerlingen uitnodigen om nauwkeuriger te zijn in hun antwoord. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 6 Leerlingen herhalen die heel precies en duidelijk een antwoord geven op een vraag. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 7 Tijdens de rekeninstructie leerlingen helpen bij een vraag door aan te geven waar ze aan moeten denken. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 8 Als de structuur van woorden of zinnen in een redactiesom ingewikkeld is, daar op in gaan. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 9 Een redactiesom illustreren om de leerlingen te helpen die goed te begrijpen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 10 Tijdens de rekeninstructie iets zeggen dat niet klopt om de leerlingen te prikkelen tot nadenken. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 11 Taal aan de orde stellen tijdens de rekenles. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0