Nanke Dokter

250 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Bijlage 4 Rubric schooltaalkenmerken Schooltaalkenmerk Weinig (0) Gemiddeld (1) Veel (2) 1 Lexicale diversiteit Bestaat uit verschillende types. Weinig tot geen verschillende woorden in relatie tot de lengte van de tekst. Enige verschillende woorden in relatie tot de lengte van de tekst. Veel verschillende woorden in relatie tot de lengte van de tekst. 2 Lexicale complexiteit Bestaat uit (algemene) infrequente woorden (geen vaktaal) en morfologisch complexe woorden. Geen infrequente of complexe woorden. Enige infrequente of complexe woorden. Veel infrequente of complexe woorden. 3 Lexicale specificiteit Bestaat uit vaktaal en informatiedichtheid. Als er naar tijd wordt verwezen is dit specifiek. Geen of weinig vaktaal, lage informatiedichtheid (bijv. zinnen zonder inhoud), geen specifieke verwijzin- gen naar tijd. Enige vaktaal, gemiddelde informatiedichtheid, wel wat specifieke verwijzingen naar tijd. Veel vaktaal, hoge informatiedichtheid, meerdere specifieke verwijzingen naar tijd. 4 Grammaticale complexiteit Bestaat uit complexe samengestelde zinnen (met daarin onder- geschikte bijzinnen). Als er naar plaats wordt verwezen is dit specifiek. Geen of weinig complexe samen- gestelde zinnen, geen specifieke verwijzingen naar plaats. Een paar complexe samengestelde zinnen, enige specifieke verwijzin- gen naar plaats. Veel complexe samengestelde zinnen, meerdere specifieke verwijzin- gen naar plaats. 5 Tekstuele complexiteit Bestaat uit redeneringen (hoogste niveau van abstractie) en complexe voegwoorden (causale en vergelijkende). Geen samen- hangende lijn van redeneren en geen of weinig gebruik van causale of vergelijkende voegwoorden. Enigszins samen- hangende lijn van redeneren, waarin gebruik gemaakt is van causale of vergelijkende voegwoorden. Goed samen- hangende lijn van redeneren, waarin duidelijk gebruik gemaakt is van causale of vergelijkende voegwoorden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0