Nanke Dokter

Bijlage 5 251 Bijlage 5 Kijkwijzer ‘Strategieën herkennen’ Begrip Onderstaande kijkwijzer kun je gebruiken bij het zoeken naar strategieën die leerlingen helpen om schooltaal die gebruikt is te begrijpen. Strategieën gericht op schooltaalbegrip van leerlingen Strategie gezien (turven) Gezien op (tijd) 1 Hardopdenkend voordoen ( modeling ) De leraar demonstreert en benoem t hoe taal gebruikt moet worden. 2 Betekenis geven (semantiseren) De leraar geeft betekenis aan woorden of breidt de betekenis van woorden uit door taal te gebruiken. 3 Verbeterd herhalen van eigen taalgebruik De leraar herhaalt wat hij zei, maar verbetert aspecten van het taalgebruik naar meer schooltaal. 4 Herhalen van eigen correcte taalgebruik De leraar herhaalt exact dat wat hij heeft gezegd om de correct gebruikte taal te benadrukken. 5 Herformuleren van eigen taalgebruik De leraar herhaalt zijn boodschap op een andere manier . 6 Visualiseren De leraar gebruikt materialen of gebaren om de taal te verbeelden . B

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0