Nanke Dokter

28 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 1c In welke mate creëren leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 kansen voor het vertonen van schooltaalstimulerende strategieën door de verschillende (com- binaties van) didactische werkvormen die ze inzetten tijdens de klassikale rekeninstructie? Als duidelijk is waar tijdens de rekeninstructie de kansen voor schooltaalstimulerend gedrag groot zijn, kan worden bekeken welk gedrag de leraren vertonen. Er zal worden onderzocht welk schooltaalaanbod de leraar gebruikt tijdens de rekeninstructie en welke strategieën er zichtbaar zijn. Hierna wordt de samenhang onderzocht van het schooltaalstimulerende gedrag met de achtergrondkenmerken leeftijd, ervaring, groepsgrootte en vooropleiding. De onderzoeksvragen hierbij zijn: 2a In welke mate gebruiken leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 schooltaal tijdens de werkvormen uitleg en gesprek in de klassikale rekeninstructie? 2b In welke mate hangen verschillen in het schooltaalaanbod tijdens de klassikale rekeninstructie van leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 samen met de didac- tische werkvormen die ze gebruiken, de groep waarin ze lesgeven en achter- grondkenmerken van de leraren? 2c In welke mate gebruiken leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 schooltaal- stimulerende strategieën tijdens de klassikale rekeninstructie? 2d In welke mate hangen verschillen in schooltaalstimulerende strategieën tijdens de klassikale rekeninstructie van leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 samen met de didactische werkvormen die ze gebruiken, de groep waarin ze lesgeven en achtergrondkenmerken van de leraren? 2e Welke samenhang is er tussen schooltaalaanbod en schooltaalstimulerende strategieën tijdens de klassikale rekeninstructie van leraren basisonderwijs in groep 3 en 4? Als laatste zal worden onderzocht in hoeverre het schooltaalstimulerende gedrag van de leraren samenhangt met de leraarkenmerken kennis, vaardigheid en attitude. Hierbij wordt onderzocht welke kennis, vaardigheid en attitude met betrekking tot schooltaal leraren hebben, maar ook in hoeverre deze leraarkenmerken met elkaar en met het door de leraren vertoonde schooltaalstimulerende gedrag samenhangen. Hierover gaan de laatste deelvragen: 3a In welke mate hebben leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 kennis met betrekking tot schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën? 3b Welke attitude, in termen van belang, plezier en zelf-effectiviteit, hebben leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 met betrekking tot het stimuleren van schooltaal tijdens de klassikale rekeninstructie? 3c In welke mate zijn leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 schooltaalvaardig?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0