Nanke Dokter

Methode van onderzoek 45 Tabel 2.5 Onderzoeksvragen (deelvragen), onderwerp, methode en instrument Onderwerp Methode Instrument Hoofdstuk 3 Didactische werkvormen en schooltaal 1a Kansrijkheid voor schooltaal- stimulerende strategieën binnen de didactische werkvormen Survey bij experts Instrument expertoordeel ‘Kansrijkheid didactische werkvormen’ 1b Gebruik van didactische werkvormen tijdens rekeninstructie Observaties van gebruikte didactische werkvormen in 52 gefilmde rekeninstructies Scorelijst ‘Didactische werkvormen’ 1c Daadwerkelijk vertoonde schooltaalstimulerende strategieën binnen de didactische werkvormen Observaties van schooltaal- stimulerende strategieën in 52 gefilmde rekeninstructies. Scorelijst ‘Gebruik schooltaalstimulerende strategieën’ Hoofdstuk 4 Schooltaal stimuleren 2a 2e Schooltaalaanbod tijdens rekeninstructie Observaties van schooltaal- aanbod in 52 gefilmde reken- instructies. Coderen van getranscribeerde delen in CLAN Codeerprotocol (gebaseerd op DASH-protocol aangevuld met CALS). Basilex bij vaststellen infrequente woorden 2b 2d 3d Samenhang schooltaal- stimulerend gedrag met achtergrondfactoren leeftijd, jaren ervaring, jaren ervaring in groep 3 en 4, groeps- grootte, vooropleiding Survey bij leraren Vragenlijst leraren 2c 2e Schooltaalstimulerende strategieën tijdens rekeninstructie Delen van (getranscribeerde) videofragmenten coderen Codeerprotocol ‘schooltaal stimuleren’ Hoofdstuk 5 Leraarkenmerken 3a 3d Kennis over schooltaal en schooltaaldidactiek Survey bij leraren door middel van stellingen. Deze beantwoorden met waar/niet waar/? Vragenlijst leraren – deel 2: stellingen 3b 3d Attitude over schooltaal en schooltaaldidactiek Survey bij leraren door middel van 33 stellingen Deze scoren op een 5-punts Likertschaal Vragenlijst leraren – deel 1: 1A (affectief aspect), 1B (zelfbeeldaspect) en 1C (cognitief aspect) 3c 3d Eigen schooltaalvaardigheid van de leraar Schrijftaak door leraren van een formele tekst Vragenlijst leraren – deel 3: schrijftaak en beoordelings- schema ‘schooltaalken- merken’ 2

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0